Opleiding Speech Schrijven

potlood Intensieve dagopleiding met praktische tips voor speechschrijvers

potlood Structuur! Ontdekken en toepassen hoe een speech is opgebouwd

potlood Met de juiste stijl blijft je speech hangen

potlood Persoonlijke feedback op je eigen speech

potlood Voor iedereen die met het gesproken woord anderen wil bewegen.

Je trainer

Een opening van een nieuw gebouw, de start van een teamdag of een toelichting van een beleid. Een goede speech gaat over drie dingen: je eerste zin, een heldere structuur en een passende stijl.  Het is niet alleen wat je zegt, maar hoe je iets zegt dat mensen in beweging brengt. Daarover gaat het. Een heldere boodschap in een herkenbare structuur. Er boenk op! Van het eerste tot het laatste woord. Na de opleiding Speech Schrijven heb je de basics in handen om zelf een speech te schrijven die mensen graag navertellen. Die hen in beweging brengt!

Programma:

9 technieken om je publiek in beweging te brengen

Gratis voor elke deelnemer! Boekje Speech Schrijven: ‘9 technieken om je publiek in beweging te brengen’

Blok 1: Alles draait om Structuur

Speech schrijven gaat niet over gelijk hebben maar gelijk krijgen. Wie krijgt er vaak gelijk? Mensen die het vaak helder en logisch kunnen uitleggen. Dat komt namelijk makkelijk en logisch binnen bij het publiek. Wie de structuur helder krijgt, heeft al bijna het publiek in zijn zak. Nét daarom is een van de voornaamste doelstellingen van de training Speech Schrijven: inzicht krijgen in structuur en zelf kunnen toepassen.

In deze blok gaan we:

  • Inzicht krijgen in hoe een speech is opgebouwd
  • Zelf toepassen hoe je een speech opbouwt
  • Vertrouwd raken met de logica om iemand te boeien met een verhaal
  • De spanning ontdekken achter het klassiek betoog, Al Pacino of TellSell.
  • 5 verschillende manieren zien hoe je een speech kan opbouwen

Blok 2: Start-Stop

Je eerste zin is alles. Je zet niet enkel de toon maar meteen weet je publiek ook of het de moeite loont om verder te luisteren. Regel 1: Wees je publiek gunstig.
Vertel iets waar zij écht iets aan hebben. Waar ze beter van worden. Waarvan ze denken: “tjiens, hierover wil ik nu toch wel iets meer weten!” Slaag je daarin? Dan zit je publiek meteen op het puntje van zijn stoel. En jij in een zetel.

In deze blok gaan we:

  • Een krachtig begin schrijven op maat van je publiek
  • Inzien dat er een volwassen versie bestaat van “Er was eens … “
  • Motiveren dat je publiek gevoelig is voor gemeenschappelijke waarden
  • De drie belangrijkste vragen beantwoorden bij de briefing (mini en maxi!)
  • 5 manieren om een speech te beginnen

Blok 3: Verfraai!

Een huis zonder inrichting voelt koud en kil aan. Daarom gaan we na een knallende start en een glasheldere structuur je speech ook verfraaien. Inderdaad, stijlfiguren: zowel naar vorm als naar inhoud. Verwacht hier geen monotone opsomming maar stijl toegepast in speeches die de wereld veranderden. Ontdek ze, en vooral: leer ze gebruiken! Allemaal om je boodschap kracht bij te zetten. Speechschrijvers schrijven niet, ze vertellen.

In deze blok gaan we:

  • Dé moeder der stijlfiguren – de metafoor – verwerken in je speech
  • Claptraps in je speech verstoppen
  • Ritme! Spelen met regeltjes van drie en scoren met een-tweetjes
  • Van Anafoor tot Epifoor. Zo vind je een goede cadans
  • 5 ongelooflijke aandachtstrekkers

Blok 4: En ook dit komt aan bod … 

Dit is een training over speech schrijven. Dat betekent: trainen om zelf de technieken van een goede speech meester te worden. Niet de trainer staat centraal, maar jij. Dat betekent dat er voldoende tijd gaat naar interactie, trial en error en feedback. Hierdoor komt ook niet alles aan bod. En gelukkig maar! Want over speech schrijven kan de trainer wel drie dagen vertellen. Daarom: kies zelf een relevant thema wat jij graag wil horen. Dit is het zout en de peper op je patatten.

In deze blok kiezen de cursisten ZELF enkele thema’s:

  • Wat je kan leren van de Taal van Trump (korte analyse)
  • Hoe het nevengeschikte MAAR je argumenten kan versterken
  • Zien hoe je het woordje NIET niet kan gebruiken
  • Wat iconiciteit zegt over wat je écht wil zeggen – ‘I did not have sex …’
  • Woorden tellen voor maar 7% mee. Eindelijk, de mythe ontkracht!
  • Over taal denken we (gelukkig) niet echt na.

Met doorlopend:

  • Filmpjes (zowel ENG als NL) die de theorie bevestigen
  • Feedback op je eigen speech
  • Waardevolle inzichten in combinatie met … FUN !

Voor iedereen die met het gesproken woord een groep in beweging wil brengen. Denk aan: een presentatie, speech, uiteenzetting, …

  • Communicatiemedewerkers
  • Woordvoerders
  • (lokale) overheden, kabinetsmedewerkers, …
  • Verkopers
  • CEO’s

Geen specifieke voorkennis vereist!

Zowel speechschrijvers als zij die zelf ook speechen

Doel van de opleiding:

  • Structuur, structuur,  structuur! Inzicht krijgen in hoe een sterke speech is opgebouwd
  • Schrijf zelf een krachtig begin en eindig met een slot dat blijft hangen
  • Verfraai! Weten hoe je de juiste stijlmiddelen toevoegt aan je speech
  • Zelf de technieken kunnen toepassen als speechschrijver of als spreker
  • Met meer vertrouwen je volgende speech schrijven
  • Weten welke informatie je nodig hebt om te kunnen starten met speechwriting
  • Je gewoon GOESTING doen geven om aan je volgende speech te beginnen!

“Bavo beoefent als geen ander de kunst om met weinig woorden, zeer veel te zeggen. Wat hij uit zijn pen tovert is altijd opnieuw verrassend, boeiend en inhoudelijk interessant. Met een tekst van Bavo voel je je als spreker gewapend om voor om het even welk publiek te staan met de meest complexe boodschap.”
Marleen Evenepoel – Administrateur-Generaal Agentschap voor Natuur en Bos

“Bavo houdt meer dan je pen vast, hij voelt je ziel. Je leest in zijn woorden wat je zelf al langer had willen zeggen, alleen vond je zelf de juiste woorden niet.”
Pieter Ruysschaert – Managing Director Ruysschaert Language Academy

Bavo Van Landeghem

  • Speechwriter voor AG – Agentschap Natuur en Bos en verschillende CEO’s
  • Gepassioneerd door de unieke kracht die taal heeft om mensen in beweging te brengen
  • Copywriter sinds 2004 en auteur van het boekje  “9 technieken om je lezer in beweging te brengen.”
  • Gaf al aan bijna 1.000 cursisten de training Werve(le)nd Schrijven. Interactief en veel aandacht voor persoonlijke feedback
  • Docent copywriting aan de Arteveldehogeschool (Communicatie) en Vives Brugge Business School (Cultuurmanagement en Digitale Marketing)
  • Combineert the sky van een opleiding communicatiewetenschappen met the limits van een taalkundige
  • 100% taalnerd maar hij vindt dat niet erg

PRIJS: 395,00 euro (exclusief 21% btw)

9 technieken om je publiek in beweging te brengen

Voor elke cursist:boekje Speech schrijven – Breng je publiek in beweging met woorden’

Inbegrepen:

  • Verse daglunch (bij dagtraining)
  • drankjes, koffie/water
  • Boekje ‘Speech Schrijven – Breng je publiek in beweging met woorden’

Interesse om de workshop ‘Speeches Schrijven’ incompany te organiseren? We werken op maat een voorstel uit!

Dit zijn de algemene inschrijvingsvoorwaarden.

Schrijf je in voor de open opleiding Speech schrijven

Prijs: 395,00 EUR (ex 21% btw)

Datum*

Bedrijf*

Voornaam*

Naam*

E-mail*

Straat + nr (facturatieadres)

Gemeente

BTW-nr