60, 80 of 120? Hoeveel mails krijg jij gemiddeld per dag? Wellicht een hele lading. En je weet maar al te goed dat veel nieuwsbrieven ongelezen in de prullenmand belanden. Besteed extra aandacht aan de opbouw en de taal van je nieuwsbrief en vergroot zo de kans dat jouw nieuwsbrief wél gelezen wordt. Deze 10 tips zetten je op weg.

10 tips voor een sterke nieuwsbrief

1. Afzender: vermijd een no-reply adres

Afzender onbekend? Dan is de kans groot dat je mail in de prullenmand belandt. Hoe los je dit op? Gebruik een persoonlijk en herkenbaar e-mailadres met de naam van je organisatie of de naam van een persoon binnen je bedrijf, zoals de directeur of de marketing manager. Vermijd dus een no-reply adres. En geef je lezer de kans om te reageren. Want ook al reageert minder dan 1%, de feedback is altijd waardevol.

2. Onderwerpregel: een titel om mee uit te pakken

De onderwerpregel geeft aan waarover je nieuwsbrief gaat. Vermijd nietszeggende titels als ‘Nieuwe nieuwsbrief juli 2017’. Goede onderwerpregels zetten de nieuwswaarde vooraan. Je kunt de lezer ook persoonlijk aanspreken en nieuwsgierig maken, of lok hem met een cadeau, bijvoorbeeld:

  • Nieuwswaarde: Ontdek de nieuwe zomercollectie van Nike.
  • Persoonlijk: Jan, ken je deze valkuil in social media marketing?
  • Triggerend: Zo voer je een succesvol salarisgesprek met je baas.
  • Promotioneel: Alleen vandaag: gratis verzending bij een bestelling vanaf 50 euro.

Maar pas op! Maak zeker geen valse beloftes die je later niet kunt waarmaken. Kortom, wees bondig, eerlijk en gebruik beschrijvende zinnen die de ontvanger uitnodigen om de nieuwsbrief te lezen.

3. Pre-header: de versterking van je onderwerpregel

De preheader of snippet is het stukje tekst van je e-mail dat in het grijs achter of onder de onderwerpregel staat. Samen zijn ze het eerste wat de ontvanger te zien krijgt van je mail. Maar vaak lees je hier nog: ‘Nieuwsbrief niet goed leesbaar? Klik dan hier voor de online versie’. Dat is zonde! Want het triggert de lezer niet om de mail te openen. Laat de pre-header daarom aansluiten op de onderwerpregel en stel een duidelijke call to action (CTA). Heb je bijvoorbeeld een nieuw product in de aanbieding? Zet dan zeker aan tot actie: ‘Bestel direct en ontvang 10% korting’. Dat maakt het verschil.

4. Header: herkenbaar en actueel

Voor de header is het belangrijk dat hij herkenbaar en niet te groot is. Voeg een bedrijfslogo toe en maak de header aanklikbaar. Zo belandt de lezer rechtstreeks bij je website. Vermeld ook de datum (Nieuwsbrief april 2017), zodat de lezer weet dat het om de laatste editie gaat.

5. Inleiding: persoonlijke uitnodiging

‘Beste Ellen’. Zo spreek je een lezer aan in de inleiding van je nieuwsbrief. Dat is goed voor de relatieopbouw. Vervolgens kan je de aandacht vestigen op de belangrijkste artikelen uit je editie. Sluit daarna af met een grafische handtekening. Zo krijgt je organisatie een gezicht en verhoog je de betrouwbaarheid van je mail.

6. Afbeeldingen: maak komaf met zwarte vakjes

Afbeeldingen die weergegeven worden als zwarte vakjes. Herkenbaar? De oorzaak ligt bij mailprogramma’s als Outlook en Gmail die de afbeeldingen blokkeren. Dat is jammer, want leuke afbeeldingen zorgen juist voor sfeer en beleving. Voeg daarom alt-teksten en achtergrondkleuren toe aan je template. Zo lijkt de versie van je nieuwsbrief waarbij de afbeeldingen zijn uitgeschakeld bijna op de normale versie met afbeeldingen. Dat stimuleert de lezer uiteindelijk om de afbeeldingen toch aan te zetten. Nog een tip: beeld mensen af op foto’s. Dat verhoogt de aandacht van je lezer.

7. Call to action (CTA)

Zet je lezer aan tot actie. Want door een call to action (CTA) verhoogt het aantal bezoekers naar je website. Maar hoe schrijf je een goede CTA? Je kunt bijvoorbeeld enkele nieuwe artikelen voorstellen in je nieuwsbrief en een link plaatsen naar de landingspagina met het volledige artikel. Pas wel op dat je voldoende lading toevoegt aan je link. Schrijf dus niet ‘klik hier’, maar maak duidelijk wat de lezer kan verwachten als hij op de link klikt, bijvoorbeeld: ‘Lees het volledige artikel over X ‘. Die link maak je best actief en je zet hem los van je tekst. Op die manier wordt je lezer getriggerd om actie te ondernemen. Ten slotte zet je de CTA’s zowel boven als onderaan je nieuwsbrief.

8. Footer: sluit af in schoonheid

Helemaal op het einde van je nieuwsbrief komt de footer. Hier plaats je:

  • de contactinformatie met de adresgegevens van je bedrijf;
  • aan- en afmeldmogelijkheden om je in of uit te schrijven voor de nieuwsbrief;
  • icoontjes voor sociale media met een kort zinnetjes als ‘tweet deze pagina’ of ‘volg ons op Facebook’;
  • de ‘catch all’, een verzameling van links die leiden naar de website van je bedrijf.

Door het klikgedrag in de catch all te analyseren, kan je interesses van je lezers achterhalen en patronen zien. Merk je in de resultaten dat veel lezers op een bepaalde link hebben geklikt? Dan is het verstandig om juist daar in een volgende editie extra aandacht aan te besteden. 

9. Maak je nieuwsbrief mobile proof

50% van alle e-mails wordt geopend op een smartphone of tablet. Het is dus belangrijk dat de nieuwsbrief ook hiervoor geoptimaliseerd is. Anders is de nieuwsbrief niet goed leesbaar en zijn links te klein om op te drukken. Ga daarom voor een responsive e-mail design. Dan past de nieuwsbrief zich automatisch aan aan de schermgrootte van het toestel.

10. Meten is weten

Om het ontwerp van je digitale nieuwsbrief nog meer te optimaliseren, meet en test je best de sterktes en zwaktes van je mail door A/B-tests of tools als Litmus, Google Analytics en Email on Acid. Is je nieuwsbrief online proof? Welke artikelen doen het beter dan andere? Hoeveel mensen openen je nieuwsbrief? Zo kun je door enkele aanpassingen de resultaten van je nieuwsbrief met wel 10% verbeteren.

Wil je zelf ook wervende nieuwsbrieven schrijven die je lezer in beweging brengen?