zo geef je een goede speech

Structuur en opbouw. Ongetwijfeld het belangrijkste in speech schrijven. Via een heldere structuur volgt je publiek moeiteloos, maar vooral: je bouwt zelf je verhaal boeiend en logisch op. Veel structuren zijn mogelijk. Ik deel je de oudste en meest voorkomende. Het is dé klassieker van de speech: Ontdek de zesdelige structuur van het klassiek betoog.

1. Intro: Wees Opvallend

Het begin van je speech bepaalt de spanningsgraad voor het vervolg. Zowel naar vorm als naar inhoud. Doe of zeg iets opmerkelijks.

Bijvoorbeeld

“Diploma’s zijn waardeloos” /je verscheurt op het podium je eigen diploma.”

2. Deel Feiten: Ga voor ja-momenten

Ga aan de slag met zaken waarover iedereen het eens is. Waarom? Je stemt je publiek gunstig. Je publiek gaat akkoord met wat je zegt omdat het onweerlegbare feiten zijn.

Bijvoorbeeld

“De markt wordt digitaler, alles gaat sneller, de mens verliest het meer en meer van de machines, robots dreigen het over te nemen, …” /je publiek knikt instemmend/

3. Stelling: Maak je punt

Nu komt het kloppende hart van je speech. Zorg dat je weet wat je publiek moet onthouden en voelen. En wat je standpunt is. Formuleer helder je ‘te bewijzen standpunt’. Rond deze stelling is je hele speech gebouwd.

Bijvoorbeeld

“De toekomst is aan de webshops.”

4. Bewijs: en zo bewijs ik m’n gelijk

Versterk nu je stelling door het te bewijzen. Hoe? Door met een anekdote van een collega te beginnen, door enkele cijfers boven te halen, door naar de actualiteit te verwijzen, door enkele tendensen te vermelden, …   Overdrijf gerust. Maak het dramatisch.

Bijvoorbeeld

/Je vertelt een anekdote over de man die in drie kliks en drie minuten een nieuwe fiets-gps bestelt – razendsnel in vergelijking met 10 jaar geleden/

5. Weerlegging bewijs: toegegeven, de tegenstanders hebben ook een punt

Dan nog zijn er mensen die zeggen dat ze je niet geloven. Geef hen gelijk. Eventjes toch, je geloofwaardigheid neemt toe. Wat je doet bij de weerlegging is verwoorden wat het grootste argument van twijfel is bij je tegenstander. Je komt hen even tegemoet om ze dan weer weg te blazen.

Bijvoorbeeld

“Online is er nul persoonlijk contact en service.”

6. Conclusie: Maar toch is het zo

Maar niets is minder waar. Hierna bewijs je dubbel en dik dat dit wel de weg is die we als organisatie moeten volgen om te overleven. Haal nog een extra troef uit je zak. Een cijfer, een voorbeeld, een ander perspectief, … En besluit positief en in stijl, verwijzend naar je stelling.

Bijvoorbeeld

“De klantgerichtheid zit in de opbouw van je shop en de opvolging. It’s click or die!”

Varieer in structuren

Behalve het klassieke betoog heb je nog veel andere structuren. Zoals het format van Witse, de tellsell, of de verschillende varianten van een drieslag. Allemaal geven ze je een houvast om je een verhaal te vertellen.

Wil je daar meer over weten? Schrijf je in voor een  opleiding Speech Schrijven. Op dinsdag 19 maart (09u tot 17u) – inclusief boekje ‘Speech Schrijven doe je zo’.