De training Verbaal Meesterschap van Remco Claassen geeft je technieken om vol vertrouwen een groep toe spreken en je idee overtuigend te brengen. Een verhaal dat net zo goed klopt voor copywriters. Alleen dan niet gesproken maar geschreven. Schrijven is verbaal meesterschap met een blad voor je mond. En omdat veel onderzoek uit de wetenschap te vaak eindigt als letterlijk ‘weten op de schap’ vind je hier 5 Verbale Meesterschaptechnieken voor copywriters.

Mensen willen en kunnen wel veranderen maar willen niet veranderd worden. Je kan wel een handje ‘manipuhelpen’ om die verandering in te zetten. Zodat ze het nadien doen, laten en nooit meer vergeten.” Dat is Remco Claassen ten voeten uit tijdens zijn training Verbaal Meesterschap. Een verbaal en non-verbaal bewogen dag – zonder 1 powerpointslide – over bukken, fompen en scary shit.

Remco Claassen is hot in Nederland. Volgens Focus Conferences is hij al 10 jaar de best beoordeelde leiderschapstrainer van Nederland. Als een rebelse spreker houdt hij zijn publiek moeiteloos 12 uur op het puntje van hun stoel. Maar verbaal meester hoor je niet enkel voor de groep te zijn, ook in een geschreven verhaal wil je overtuigen en indruk maken.

Daarom: 5 Verbale Meesterschaptechnieken voor copywriters

1. “Praat met voorbedachten rade”

In je tekst? Bepaal op voorhand welke actie je lezer moet doen

Elk woord, elke zin, elke constructie heeft maar één bestaansreden: ze moeten je lezer leiden naar jouw doel. Geen enkel woord is onschuldig. Elk woord draagt een lading met zich mee: positief of negatief. Zeker in microcopy (= kleine stukjes tekst die de lezer triggeren naar meer) wik en weeg je elk woord. Je lezer kiest de woorden van de minste weerstand om in beweging te komen. Schrijf. Die. Op.

2. “Presenteer met ‘Educatie, Entertainment en Empowerment’ om gehoord te worden”

In je tekst? Schrijf wervelend met kennis van zaken en een sterke What’s in it for me

Onderbouw je verhaal met argumenten, quotes, feiten om je punt hard te maken (educatie). Zorg bovendien dat het stijlvol en dynamisch is geschreven (Entertain). Om tot slot ‘wat een hol woord’- te empoweren: Je lezer leest past verder als hij iets bijleert. Zo zit je toch ook in elkaar?

Bijvoorbeeld: als je schrijft over het failliet van het kapitalisme, dan verwacht je een zekere stelling (educatie), op een onderbouwde en dynamische manier gebracht (entertainment) waarbij je op het einde graag wil weten weten of dat ook een impact op jou zal hebben (empower). Zo betrek je je lezer in het verhaal.

3. “Zoek Anneke Dote in de zaal om het visueel te maken”

In je tekst? Schrijf verhalend om te blijven hangen

Verhalen, anekdotes, ervaringen … het werkt als olijfolie om je dienst, idee of product makkelijker verteerbaar te maken. Sterker nog: ze smaken naar meer. Remco Claassen zou hier spreken over ‘bukken’ en ‘fompen’. Met fompen als de (uitgebeelde) onomatopee om kennis bij je lezer in te pompen. Maar daarvoor moet je lezer zich eerst ‘bukken’.

4. “Ga ‘er-en’ om connectie te maken”

In je tekst? Overtuig je lezer met taalintensiveerders

Laten we dat meteen concreet maken. Begin met een vragend voornaamwoord (wie, wat, waarom, wanneer, hoe …) maak een bruggetje naar de toekomst en sluit af met een superlatief (beter, sterker, mooier, groter …)
Een voorbeeld: wie heeft al eens een uitnodiging verstuurd waar niemand op gereageerd heeft? Wat maakt dat sommige blogs lezen als een sneltrein en andere zich vastrijden in de woestijn? En hoe komt het dat jij urenlang voor het witte blad kan zitten suffen, terwijl je collega de ene na de andere blogpost schrijft?
Wel, op het einde van de training Wervelend Schrijven zijn jullie allemaal in staat om de technieken achter een wervelende tekst te achterhalen (bruggetje!), zelf knallende openingszinnen te verzinnen en minder lang voor het witte blad te zitten. Kortom, je voelt je beter, je schrijft efficiënter en het resultaat is veel productiever.
Schnopie, Schaps. Geschnopen? Off we go!

5. “Hypnotiseer je lezer om je doel te bereiken”

In je tekst? Je call to action is een microhypnose

Je call to action (= een oproep tot actie) zit meestal op het einde van je tekst maar gevorderde schrijvers verweven hem al in het begin of zelfs subtiel overal. Een CTA omschrijft quasi letterlijk wat je lezer moet doen op het einde van je tekst: klikken, inschrijven, sharen, bellen, bestellen, nadenken, … Het zijn subtiele onbewuste directieve commando’s om je lezer aan te zetten tot actie. Bijvoorbeeld: Scheur deze strook af, vul hem volledig in, ga ermee naar de winkel en in ruil krijgt u – exclusief als abonnee – de tiendelige reeks van “Schrijven (z)onder Druk” cadeau.

Samengevat?

‘Schrijven is verbaal meesterschap met een blad voor je mond*

Succes!


*Ere wie ere toekomt: quote is een parafrase van copywriter Mark Van Bogaert, nog zo’n verbale meester.