Een talige analyse van de speech van Rudy Provoost op vlak van ethos, pathos en logos. Ontdek de geheimen van krachtige speeches.
Onze blog
Op zoek naar schrijftips? Inzichten in taal, verbal branding en geschreven communicatie? Gebeurtenissen uit het leven van een copywriter? Nerdy taalweetjes? Wil je weten wat ons hart echt sneller doet slaan? Ontdek het hier.
Persbericht schrijven: met deze vijf tips kom je in de media
Persberichten schrijven. Het is een kunst op zich. Want een goede pen is niet genoeg om journalisten te overtuigen. Essentieel? Kruip in het hoofd van de journalist. Breng echt nieuws – geen reclame – en verpak het zo dat de journalist er meteen mee aan de slag kan. Hoe je dat doet? Persverantwoordelijke en Scriptorij-trainer
Komt dat zien: het Wintercircus
Een werk van lange adem. Zeg dat wel. Maar eindelijk is het zover. Na een grondige renovatie opent het Gentse Wintercircus op 15 maart 2024 opnieuw zijn deuren. Een jaar nadat de openingstentoonstelling het verhaal achter dit gebouw aan de Gentenaars vertelde. Een tentoonstelling waarvoor ons team van copywriters werd ingeschakeld. Wij dachten het format
Kan een tekst te simpel zijn?
Neen. De meeste mensen hebben hun tekst graag simpel. Met eenvoudige zinnen en woorden die iedereen begrijpt. Toch houden velen vast aan complexiteit. Want stel je voor dat de tekst te kinderachtig klinkt. Of dat je minder deskundig overkomt. Of erger: betuttelend. Maar wat blijkt? Volgens taalkundigen Pander Maat & Gravekamp win je alleen maar met eenvoudige taal. Bij zowel laag- als hoogopgeleiden. Al zijn er wel nog wat punten en komma’s.
“Zolang hij maar geen dt-fout maakt!”
Prikkelbare darmen krijg ik ervan. Niet van de discussie, wel over de simpelheid waarmee er naar taal gekeken wordt. Taal wordt herleid tot het maken van dt-fouten. ‘Dat het niet meer gebeurt/gebeurd!’ En meteen worden taalwetenschappers opgevoerd om te duiden hoe dat nu eigenlijk zit. Of het allemaal niet eenvoudiger kan? Het doet me pijn aan
Socialmediapost schrijven met een 👍 of 🙏- zo doe je dat
We zitten met z’n allen op social media. Niet alleen voor ons plezier, maar ook voor het werk. Een goede socialmediapost schrijven, duurt soms langer dan je denkt. Wat maakt een post goed? Eerst moet je goed nadenken over je doel, publiek en format. Pas dan kan je je pen naar boven halen.
Schrijfopleidingen zijn coronaproof
Je mag gerust zijn. Wij doen er alles aan om jouw schrijflust virusvrij te houden. Al onze opleidingen verlopen volgens de maatregelen opgelegd door de Veiligheidsraad.
Perceptie- en attitudeonderzoek naar ‘je’ of ‘u’
Hoe spreek je jouw klanten aan? Met je of u? Wil je beleefd en formeel klinken of persoonlijk? Uit onderzoek blijkt alvast dat die keuze voor je klant niet opvalt en je klant er zich niet aan stoort. Bovendien beïnvloedt die keuze jouw imago ook niet.
Zo beleefde Hannah haar stage tijdens corona …
Dag één: 6 april, 10 uur ‘s ochtends. Ik herinner het me nog goed. Met een gezonde dosis stress maar boordevol goesting: mijn eerste video call met Bavo, mijn stagebegeleider.
Meest gemaakte taalfouten door copywriters
Je tekst mag dan wel inhoudelijk goed zijn, maar taalfouten laat je er beter uit. Ze zijn niet aantrekkelijk en kunnen je imago een flinke deuk geven. Om je hierbij te helpen, vind je hier de twintig meest voorkomende taalfouten bij copywriters.
Onderwerpregel: ‘bestel nu’ of ‘nu bestellen’ ?
Je onderwerpregel moet je lezer aansporen om verder te lezen. Maar hoe doe je dat het best? Met een imperatief of infinitief? We zochten het uit in een masterscriptie aan de UGent met als hoofdvraag: heeft de imperatiefconstructie van de onderwerpregel een invloed op het verdere leesgedrag?
Wat kan een copywriter leren van een dichter (en vice versa)?
Copy en poëzie hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste zich zou denken. Vandaag Gedichtendag. Poëzie op het erepodium. Het ideale moment om de flirt met copy – coëzie? – onder de loep te nemen. Ontdek de vijf raakpunten.
Dit was AI AI Hoera?! Conferentie over copy, communicatie en AI
Donderdag 21 november vond de allereerste Scriptorij Conferentie over copywriting en AI in Gent plaats. Deze conferentie gemist? Bekijk op onze site de aftermovie, lees het verslag of vind inspiratie in de presentaties. De volgende keer ben je er gewoon bij.
AI AI Hoera!? in 1500 woorden
‘Papa, waarom werken er geen robots bij jou op bureau?’ Onbewust vormde deze vraag van de negenjarige Tijl de aanleiding van de conferentie over AI en taal. Met als centrale vraag: gaan robots ooit sneller en beter schrijven dan jij?
Hoe kent de machine de betekenis van een woord?
In het begin heeft een computer geen enkel idee wat een woord betekent. Maar laat hem honderdduizenden teksten analyseren, en op het einde zal hij weten dat ‘balpen’, ‘schrijven’, ‘stylo’, ‘pen’ en ‘potlood’ semantisch verwant zijn. Hoe hij dat klaarspeelt ontdek je hier.
Hoe schrijft een computer zelf een tekst?
Taal en AI kent twee richtingen. Ofwel analyseert de robot bestaande teksten, ofwel schrijft hijzelf ‘nieuwe’ content. Het spreekt voor zich dat het generatieve model (= zelf nieuwe content schrijven) een pak complexer is.
Wat is het verschil tussen machine learning, deep learning en AI?
AI is een buzzwoord. Net als machine learning, deep learning en natural language processing. Maar wat betekenen die termen nu eigenlijk? Scriptorij sprak met wiskundige en machine learning experte Anna Krogager.
Hoe verwerkt een machine taal?
Een kind leert een taal door te luisteren naar zijn omgeving. En door via de context te achterhalen wat de betekenis is van elk woord. Wel, net dat mechanisme speelt ook bij een machine. Ontdek hier hoe dat precies in zijn werk gaat.
Wat is tone of voice?
“Zeg je klant of cliënt? Ben je een copywriter of contentwriter? Tone of voice gaat over je verbale identiteit. Niet over wat je zegt, maar over hoe je het zegt. Ontdek wat tone of voice is en waarom het belangrijk is voor jouw merk.
Case: workshop tone of voice
Workshop tone of voice: hoe is de workshop opgebouwd? Welke methodes gebruiken we? En wat is de output? Ontdek twee recente praktijkcases, van Guidea en Arteveldehogeschool
Schrijftip: Schrap twijfelwoorden en maak je teksten korter, duidelijker en overtuigender
Twijfelen is gezond. Daar is iedereen het over eens. Maar in een commerciële of puur informatieve tekst? Neen, daarin schrap je best alle twijfelwoorden. Ontdek hier hoe je ze herkent en wat je er mee aanvangt.
De brochure is dood. Lang leve de brochure!
Brochure. Het woord alleen al klinkt oud en stoffig. Maar toch is de brochure nog lang niet passé. Wat zijn de voordelen van brochures? Voor welke situaties zijn ze bijzonder geschikt? En hoe schrijf je een aantrekkelijke en doelgerichte brochure?
Waarom we taalwetenschappers nodig hebben
Dagelijks worden er miljoenen blogs en tweets de wereld ingestuurd. Terwijl ’s avonds hele praatprogramma’s worden gevuld met reacties op één tweet. We leven in een verbale maatschappij en daarin geldt: wie het luidst roept of de mooiste quote heeft krijgt het forum.
Zo schrijf je een klassieker van een speech
Structuur en opbouw. Ongetwijfeld het belangrijkste in speech schrijven. Ik deel je de oudste en meest voorkomende: de zesdelige structuur van het klassiek betoog.
‘Bezig zijn’ wordt het nieuwe werken
Aan het woord ‘bezig’ hangt een zekere nonchalance. Je doet wel iets, maar dan zonder richting. Aanmodderen. Apathie ook. Klinkt als tijdverdrijf. Weinig frivoliteit aan de kersttafel met iemand die zich hele dagen gewoon ‘bezighoudt’.
Tussen Titels Kiezen
Tussentitels werken. Maak er gebruik van. Maar in het soort tussentitels zijn heel wat variaties mogelijk. Welke het beste werken lees je hier.
Je of u. Wat is het nu?
Een van de belangrijkste zaken in wervende copy is de perspectiefwissel. Stel de lezer centraal. Maar meteen komt dan de vraag: ‘spreken we de lezer aan in de ‘u’ of in de ‘je’-vorm?’
Waarom supermarkt liever mercado wil zijn
De betekenis van woorden verandert continu. Zo ook het woord ‘supermarkt’. Dat klinkt ouderwets. En dus willen veel van die ouderwetse supermarkten nu mercado genoemd worden.
Context bepaalt woordwaarde
Het opschrift op de H&M Hoodie ‘Coolest monkey in the jungle’ blijft wereldwijd voor controverse zorgen. Waarom die controverse over 5 woorden? Wat maakt sommige woorden nu explosief en andere niet? Antwoord: context.
Stilte is goud
Ik beken. Ik praat snel. Zeker tijdens een training durf ik nogal eens de verbale autostrade te nemen. Daarom dit pleidooi voor meer stilte en wit tussen de regels.
Letterlijk andere werelden
Taal is niet onschuldig. Taal manipuleert, verbindt, verdeelt, maskeert, verraadt, verwart, speelt, bekritiseert, esthetiseert, contamineert, leeft.
Vijf vuistregels voor een goede slogan
Hoe komen sterke baselines tot stand? Welke regels hanteer je? Jaap Toorenaar vertelde er ons alles over tijdens het congres Onze Taal 2017.
Teksten schrijven. Zo pakken we dat aan
We zijn copywriters. Dat wil zeggen: we schrijven teksten om je lezer in beweging te brengen. Bewegen in een richting die jij wenst. En zo pakken we dat aan.
Waarom ik niet hou van verluieren
Verluieren. Opeens stond het daar. Geschreven op een instructiepaneel om jonge ouders de weg te wijzen naar een veilige plek om hun baby te – tja – verluieren. Goed bedoeld, maar toch, ik was in de war. Hoe kwam dat?
Zo schrijf je een nieuwsbrief die wel gelezen wordt
Veel nieuwsbrieven belanden ongelezen in de prullenmand. Deze 10 tips zetten je op weg naar een nieuwsbrief die wel gelezen wordt.
Hoe de Taal van het Gentse Circulatieplan uw denken stuurt
Een heuse verbale strijd ging vooraf aan de invoering van het Circulatieplan. Omdat we sneller dan we denken ons laten beïnvloeden door wat de ander zegt – en ons in de luren laten leggen – bekijken we de Taal van het Circulatieplan.
Verbaal meesterschap voor copywriters
De training Verbaal Meesterschap van Remco Claassen geeft je technieken om vol vertrouwen een groep toe spreken en je idee overtuigend te brengen. Een verhaal dat net zo goed klopt voor copywriters. Want schrijven is verbaal meesterschap met een blad voor je mond.
5 redenen om samen te werken met een copywriter
Dit gaat niet over goed of fout. Dit gaat over de juiste woorden gericht naar een specifieke doelgroep om een maximale respons te krijgen. Of hoe een sterke tekst, je snelste weg is naar meer omzet.
Framen doe je zo
“We hebben weinig nodig om iemand te beïnvloeden.” Zo stelt Sarah Gagestein, framingspecialiste uit Amsterdam. Wat is framen precies? En hoe creëer je zelf de juiste framing van jouw boodschap?
Stel zelf een contentkalender op
Hoe koppel je content aan je communicatiestrategie? Begin met je strategische contentstorm en stel een contentkalender op. Zo weet je exact wanneer je waarover wilt communiceren. En naar wie.
Wat doet een eindredacteur?
Ben je een professional? Dan mag je tekst dat ook uitstralen. Met andere woorden: geen slordigheden, tik- of spellingsfouten. Eindredacteur Kaat zet de puntjes op de i.
Schrijf een persbericht dat gepubliceerd wordt
Redacties worden overspoeld door persberichten. Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal wordt opgepikt? Door iets nieuws te vertellen en je persbericht op de juiste manier op te bouwen.