We zitten met z’n allen op social media. In België alleen al heeft 65% van de bevolking een account op Facebook. Niet alleen voor ons plezier maar ook voor het werk. Want met enkele clicks kan je al snel heel veel mensen bereiken. Zonder veel budget. Maar hoe komt het dat die ene post nu wel gedeeld wordt en de andere niet? Uiteraard is een sterk beeld een winner. Maar wat ook helpt is een knaller van een tekst erbij. En dat valt soms al eens tegen. Een goede post schrijven voor je bedrijf duurt soms langer dan je denkt.

Breekt het angstzweet je nu al uit? Nergens voor nodig. Onze social copywriter Justine Van Rysselberghe deelt met ons enkele schrijftips voor een sterke socialmediapost. En als je er niet genoeg van krijgt, volg dan zeker de training ‘Schrijven voor Social Media’ bij Justine.

Wat is een goede socialmediapost?

Een post is pas succesvol als hij zijn doel bereikt. Is je doel zo veel mogelijk deelacties en zie je mooie resultaten in je statistieken? Dan is je post geslaagd.

Socialmediapost Maxi Zoo Justine Van Rysselberghe

Het doel van deze post is mensen overtuigen om het bericht zo veel mogelijk te delen. Het resultaat: meer dan duizend deelacties en een lage kost per engagement. Niet alleen de visual, maar ook de copy heeft hierbij geholpen. Hoezo? Om verschillende redenen:

  • Het onderwerp leeft bij het publiek.
  • De aanspreking: de lezer wordt persoonlijk aangesproken in de je-vorm.
  • De boodschap is puur en niet commercieel.
  • De tone of voice is  die van dierenliefhebbers: verkleinwoordjes zoals ‘diertje’, ‘speeltje’, en ‘gouden mandje’.
  • De call to action:
    • De vraag om hulp is laagdrempelig: de lezer hoeft niet meer te doen dan eens op de deelknop te drukken.
    • Het hartje voor de call to action zorgt voor een leuke finishing touch .
  • De opbouw van de post is duidelijk. De post heeft een mooie argumentatie: koop geen diertje als je er na de coronatijden niet meer voor kan zorgen.

Maar hoe bereik je nu je doel? Volgens Justine zijn er alvast twee belangrijke stappen: het denkwerk en het schrijfwerk.

Eerst denken

Eerst en vooral is het belangrijk dat je weloverwogen een kanaal kiest. Past het kanaal bij je bedrijf? Matcht je boodschap bij dat kanaal? En zit je doelgroep überhaupt wel op dat kanaal? Pas als je dat weet, kan je de juiste aandacht trekken.

Denk ook na over het doel van je post. Wil je dat zo veel mogelijk mensen je boodschap delen? Of wil je dat ze doorklikken naar je website? Weet dus wat je doel is, want elk doel is gekoppeld aan een bepaald format. Wil je bijvoorbeeld dat je lezer verder doorklikt naar je website, dan bestaat je post best uit een tekst, foto, titel en een call to action. Link dan in je foto, titel, call to action verder naar je website. Is je doel zo veel mogelijk views, dan bestaat je format beter uit een tekst en een video.

Bovendien is het volgens Justine belangrijk dat je een ander petje opzet bij elk kanaal. Je doelgroep mag dan wel op alle kanalen aanwezig zijn, ze gebruiken elk kanaal om een andere reden. LinkedIn-gebruikers zoeken bijvoorbeeld eerder naar vacatures, terwijl Facebook-gebruikers hun newsfeed checken om op de hoogte te blijven van vrienden en familie. Instagram-gebruikers zijn op zoek zijn naar inspirerende beelden.

Dan doen

Weet je voor wie je zal schrijven? Weet je wat het doel is van je post? Heb je je doel gelinkt aan je format? Dan start het fungedeelte: het schrijfwerk. Daarvoor zal je in de training maar liefst 7 tricks krijgen. We onthullen er al één belangrijke voor jou: zorg voor een creatieve link tussen beeld en copy (tekst). Waarom? De rol van copy bij social media is anders dan bij andere kanalen: je kijkt eerst naar de visual of video en dan pas naar de copy. Die moet context geven aan de foto. Ze moet de lezer of kijker overtuigen om over te gaan tot actie. Het filmpje of de foto kan je interesseren, maar de copy moet je overtuigen.

Socialmediapost Maxi Zoo Justine Van Rysselberghe

Stel je bent aan het scrollen door je newsfeed op Facebook. Plots zie je een snoezige hond met zijn pootjes in de lucht. Het eerste wat je zal doen, is kijken naar de hond. Pas daarna kijk je eventueel naar de copy erbij. Omdat de tekst in dit voorbeeld heel overtuigend is, is het doel van de copy bereikt: meer dan 300 reacties met foto’s van huisdieren.

Conclusie?

Schrijf je binnenkort een nieuwe socialmediapost? Neem er gerust je tijd voor. Denk goed na over je doel, je publiek en je format. En haal dan pas je pen naar boven. Je zal zien dat je veel makkelijker je bedrijfsdoelstellingen zal halen.

Benieuwd naar nog meer schrijftips? Volg dan zeker de training ‘Schrijven voor Social Media’. Met opdrachten, directe feedback van een professional en een handige checklist voor op kantoor, schrijf je succesvolle posts met veel meer zelfvertrouwen.

Wanneer: 22/10/2020 van 09.00 – 17.00 u

Waar: Gent

Voor wie: iedereen die in zijn job vaak socialmediaposts schrijft

Waarom: social media is here to stay, het kanaal wordt steeds belangrijker en je kan er heel veel mensen mee bereiken.

Copywriter nodig die jouw doelgroep weet te beroeren? Bekijk onze copywriting diensten.