Van Facebook, LinkedIn tot Instagram: Zo schrijf je triggerende socialmediaberichten die doen liken, klikken en sharen

Snel een social post schrijven? 
Easy! Of toch niet helemaal … 

Social media zijn niet meer weg te slaan uit een slim communicatieplan. De uitdaging? Je lezer aanspreken, engageren én overtuigen met een minimum aan tekens en een maximum aan creativiteit. En daar wringt vaak het schoentje. 


In de opleiding Schrijven voor Social Media gaan we dieper in op de impact van social copy en de basics van een ijzersterke socialmediapost. Niet te veel blabla, maar hands-on tips en tricks die je meteen inzicht geeft. En zelf ook doen!

Vervolgens krijg je de tools in handen om straffe posts te bedenken en te schrijven voor Facebook, Instagram en LinkedIn. Denk aan tips over structuur, openers, CTA, emoji’s en hashtags. Ook goede (en minder goede) voorbeelden passeren de revue. Net zoals opdrachten met een hoge funfactor en feedback van een ervaren social copywriter. 

Eindresultaat is een handige Social Media Checklist, waarmee je direct kunt starten om sterke posts te schrijven.
Voortaan wordt schrijven voor social media een koud kunstje. You like?   

Informatie en inschrijven

Meer weten over de training? Bel op +32 09 277 98 52. Of e-mail naar opleiding@scriptorij.be.

Inschrijven? Vul het formulier hiernaast in. Je ontvangt snel je bevestiging en praktische informatie.

Inhoud


Voordelen opleiding Schrijven voor Social Media

  • Interactieve dagtraining met praktische tips over basics van social media copywriting
  • Persoonlijke feedback op schrijfopdrachten tijdens de opleiding
  • Handige social checklist en mini-gids voor elke cursist
  • Voor fans van social media, communicatie- en marketingmedewerkers, zaakvoerders, adviseurs, freelancers …
  • Enthousiast gebracht door social copywriter met klanten als Nespresso, Telenet, LEGO en Maxi Zoo
  • In open aanbod als incompany training beschikbaar

Terug naar boven


Programma opleiding Schrijven voor Social Media

1/ Social media vandaag

  • Cijfers en trends in België
  • De Big Five van social media
  • Rising star in de komende jaren

2/ Impact op communicatie

  • Wanneer social media je versterkt, of net verzwakt.
  • Eyetracking van een social post
  • De nieuwe functie van copywriting

3/ Eerst denken, dan doen

  • Waarover gaat je post?
  • Vaste topics opnemen in een content wheel 
  • Praktisch plannen met contentkalender 
  • Wat wil je eigenlijk vertellen?
  • Hoe ga je dat verwoorden?

4/ Via welke kanaal en welke doelgroep

  • Op welke socialmediaknaal wil je het verhaal vertellen?
  • En aan wie? En nee: iedereen bestaat niet.
  • Elke social kanaal zijn eigen publiek

5/ Bepaal format, doel en taal

  • Hoe wil je het vertellen? En wat wil je bereiken?
  • Voor elk doel bestaat een geschikt post format 
  • Schrijf je in het NL, FR of ENG? 
  • Goede en minder goede voorbeelden

6/ Na het denkwerk, het schrijfwerk!

  • Hyperpersoonlijk. Kruip in de huid van je merk. En je lezer!
  • Zo vul je een persona aan met digitale info
  • Inhoudelijk met het ABC-principe
  • Visueel met emoji’s en witruimte
  • 5 manieren om de aandacht te trekken. En vast te houden.
  • Hoe pas je deze tricks toe bij contentcreatie?
  • Creatieve link tussen copy en beeld: 6 technieken om creatief te linken

7/ Zo schrijf je een duidelijke CTA

  • De vorm en inhoud van een aantrekkelijke CTA
  • Onderzoek naar de drie meest overtuigende knoppen

8/ Emoji’s!

  • Hoe een emoji je boodschap versterkt
  • Online woordenboek voor smileys
  • onderzoek naar de meerwaarde van emoji’s
  • Hoe slim inzetten van emoji’s.
  • En ja, we gaan er zelf mee aan de slag!

9/ En hier zijn de #hashtags#

  • Wat is het nut en vanwaar komt het?
  • Basisregel van hashtag op social media
  • Tips en tools om een goede #-mix samen te stellen

En: Directe en constructieve feedback op je ingestuurde socialmediaposts.

Schrijftips meteen toegepast op je socialmediaposts.
Een basiskennis Facebook, Instagram en LinkedIn aanbevolen.

Wat gaan we niet doen

  • Uitleggen hoe je een socialmedia-account aanmaakt
  • Vanaf nul alle opties en knoppen van Facebook of Instagram beginnen te overlopen
  • Hoe je hele socialmediastrategie bedenkt voor je organisatie. Maar breng je socialmediastrategie mee naar de opleiding en we maken ze concreet met contentcreatie.

Terug naar boven


Voor wie?

De opleiding Schrijven voor Social Media richt zich naar mensen die in hun job vaak moeten schrijven.

  • Je werkt op een communicatieafdeling of als marketingmedewerker in een bedrijf of een (creatief) bureau
  • Je krijgt vaak de vraag om social posts te schrijven en wil daar een helder kader voor 
  • Je bent een zaakvoerder die de social posts van zijn bedrijf wil schrijven
  • Je bent een (freelance) copywriter die zich wil specialiseren in social media
  • Je bent een manager bij een bedrijf en je moet vaak social posts van medewerkers van externen beoordelen en/of goedkeuren

Terug naar boven


Getuigenissen

“Duidelijke structuur en duidelijk gebracht. Handig dat we een echte checklist meekregen naar huis. En ook belangrijk, de communicatie op voorhand was ook een schot in de roos 🎯”
Content Chick Charline Devoldere – Extremis

“De tips waren hands-on en dankzij de heldere uitleg was je meteen klaar om aan de slag te gaan. Er was een duidelijke structuur en een mooi stappenplan om te volgen. Ik kan iedereen die in social copy zit deze opleiding aanraden!” 
Medewerker online communicatie Lauren Cools – Voka

“Zeer concreet, veel voorbeelden van goede en minder goede posts, feedback op eigen posts, oefenkansen, structuur, genoeg pauzes, goede timing.”
Medewerker communicatie Raina Minhas – De Grote Post

“Een interactieve workshop met een stap voor stap aanpak en handige checklist. Leuke extra: persoonlijke feedback op je eigen schrijfsels.”
Social Media Copywriter Jasmien Brejou bij Colruyt / Bio-Planet

“Er is een hele wereld voor me opengegaan. Ik begrijp nu eindelijk wat ik met sociale media kan doen en ook hoe ik het schrijven kan aanpakken. Vooral ook door de hele gestructureerde aanpak: 8 puntjes denkwerk, 8 puntjes schrijfwerk.”
Freelance eindredacteur Ineke Wellens

“To the point. Snackable. Inspirerend. Interactief. Vlotjes. En af en toe een lachend emoji’ke. Zoals een goede social media post, zeker? ;-)”
Copywriter Fien De Smet – Renewi

“Gestructureerd (eerst denkwerk, dan schrijfwerk), stappenplan, concrete voorbeelden, enthousiaste lesgeefster, beperkte en diverse groep.”
Regional Marketeer Nele Verschuere – Group Thermote & Vanhalst

“Ik vond de opleiding ‘Schrijven voor Social Media’ echt een verrijking. Ik heb de “leerstof” al toegepast op mijn Linkedin en de Facebook van onze vereniging. Er mag zeker een vervolgcursus komen om te zien of we het nu gesnapt hebben. ;-)”
Marketing & Sales Assistant Karolien Drieghe bij Werma Benelux

Sinds ik deze training heb gevolgd, bekijk ik al mijn socialemediaberichten door een andere bril. Helder, boeiend, interactief … Justine weet waarover ze spreekt en brengt haar verhaal met overtuiging en aplomb. Kortom, de moeite van het volgen meer dan waard!”
All-round communicatieprofessional Serge Cornelus

Justine is Mrs Social. Ze gaf ons een heel heldere en goed opgebouwde inkijk in hoe Facebook, Instagram en LinkedIn functioneren, hoe je voor die verschillende kanalen schrijft en wat voor content je erop kan posten. Wat me vooral bijbleef was de ABC-techniek en hoe je een bruggetje maakt van aanhef tot call-to-action.”
Copywriter Koen De Vos

Terug naar boven


Wat haal je er uit?

Op het einde van de training Schrijven voor Social Media …

  • heb je een duidelijk beeld van het socialmediagebruik in België 
  • begrijp je de impact van copy op een social post
  • kun je moeiteloos een content wheel en contentkalender samenstellen
  • selecteer je doordacht een kanaal en post format op basis van je doelgroep en doelstelling
  • spreek je vlot de taal van je doelgroep
  • geef je structuur aan je post, zowel inhoudelijk als visueel 
  • trek je makkelijk de aandacht met een sterke openingszin
  • schrijf je een post met een heldere boodschap en overtuigende CTA
  • weet je alles over emoji’s en hashtags
  • bedenk je een creatieve link tussen tekst en beeld
  • beoordeel je probleemloos de kwaliteit van een post
  • ga je naar huis met een handige social checklist en mini-gids
  • breekt het angstzweet je niet langer uit als je een post moet schrijven
  • en vooral: je lezer reageert op wat je geschreven hebt 🙂

Terug naar boven


Je trainer

Justine Van Rysselberghe is een guitige trainer, copywriter en storyteller op seminaries, workshops of in-company. Taal is haar eerste liefde, social media haar guilty pleasure. Ze verzamelde 3 diploma’s in communicatie, ontving een befaamd European Advertising Certificate en verdiende 7 jaar lang haar pluimen als socialmediamanager van onder meer BMW en Nespresso. Vandaag runt ze haar freelance studio en vervoegt ze het team van Scriptorij, klaar om haar expertise te delen met leergierige professionals.

Terug naar boven


Prijs

PRIJS: 495,00 euro (exclusief 21% btw)

Inbegrepen:

  • Social Media Checklist
  • Stijlvol A5 Moleskine notablokje
  • Verse daglunch (bij dagtraining) van lokale cateraar
  • Drankjes, koffie/thee/water
  • Makkelijk bereikbaar met openbaar vervoer want op wandelafstand van station Gent-Sint-Pieters

Inschrijven

Schrijf je in via het formulier links of onderaan (voor mobiel internetten). Dit zijn de algemene inschrijvingsvoorwaarden.


Incompany training Schrijven voor Social Media

Interesse om de workshop ‘Schrijven voor Social Media’ incompany te organiseren? Neem contact op en we werken op maat een voorstel uit.


Terug naar boven