Enkel als je iets nieuws te vertellen hebt, is een persbericht aan te raden. Redacties worden vaak overspoeld door persberichten. Opvallen doe je door je schrijfstijl. Een goed geschreven persbericht is de beste garantie om op te vallen.

Titel om in te kaderen

Vaak het moeilijkste, en daarom ook het belangrijkste. Een goede titel is

  • kort
  • actief
  • duidelijk
  • laat geen ruimte voor misverstanden.
  • Pas dus op met woordspelingen. Kill your darlings is hier meer dan ooit op zijn plaats.

Eerste zin vertelt alles

In de eerste zin geeft u antwoord op wie, wat, wanneer, waarom en als het even kan ook ‘hoe’. Meteen duidelijk, recht in de roos en geen misverstanden. Zoals lancering van een nieuw product, herstructurering, nieuwe CEO, …

Gebruik quotes

Zorg voor variatie en authenticiteit door de ceo aan het woord te laten met straffe quotes. Die citaten schrijft u zodat ze zeker to the point zijn en legt u ter goedkeuring nog even voor.

Sluit af met boiler plate

Wees volledig en beëindig het bericht met een korte paragraaf over wat de organisatie precies doet. Een oefening in beknoptheid want in een aantal kernachtige zinnen omschrijft u de core business van het bedrijf.

Uw persbericht per mail? Goed idee! Maar let op:

  • Geen attachments- plak uw bericht rechtstreeks in de mail
  • Adressen in BCC
  • Naam van afzender bekend in mailadres: beter bavo@scriptorij.be dan nieuwsbrief@scriptorij.be
  • Vermeld URL in mail
  • Verstuur bericht bij voorkeur net voor deadline, voor 12 u. op dinsdag, woensdag of donderdag

Om de infobesitas niet te laten ontsporen, houden we van persberichten die écht iets te vertellen hebben. Wanneer is iets nieuwswaarde? Leg het even voor aan uw Scriptor. En we maken er een bericht met waarde van.

Op zoek naar een tekst die scoort? Geef zelf het startschot en uw scriptor schiet uit zijn startblokken.