Als iedereen hetzelfde zegt
Duurzaam, innovatief, full service … je kent ze wel: holle woorden die je op bijna elke site of in elke bedrijfstekst leest. Op zich goed bedoeld, maar wat betekenen ze juist? Of zegt iedereen gewoon hetzelfde? Gevolg? Een inflatie van woordenschat en een boodschap die uitnodigt om vergeten te worden.
Deconstructie van je holle lexicon
Hoe breng je nu opnieuw waarde in je woordenschat? Hoe zorg je er nu voor dat je lezer op het einde zelf tot het besluit komt dat jouw organisatie duurzaam of innovatief is? Simpel: sla het woord kapot en bouw het opnieuw op. En deze keer met inhoud. Deel die inhoud ook met je doelgroep. Leg uit wat je bedoelt en wees concreet. En als je vindt dat er al te veel hetzelfde woord gebruiken, kijk dan of er geen ander woord bestaat dat je kan claimen. Of nog sterker: vind een woord uit.
Taalstrategie gaat op zoek naar de taal van je organisatie
Via welke woorden wil je herinnerd worden? Welke woorden wil jij dat je doelgroep overneemt? Met welke woorden wil je dat je merk geassocieerd wordt? Taalstrategie gaat over verbal branding. Kies je lexicon zorgvuldig en ga er consequent mee aan de slag. Voor veel organisaties is taal vaak het enige wat ze hebben om te omschrijven waar ze goed in zijn.
Simpel, glashelder met enorme reikwijdte
Het resultaat is vertrouwen en herkenbaarheid. Behalve een gezicht (logo) heeft je organisatie nu ook een herkenbaar jargon. Je kiest consequent de juiste beelden en woorden om je boodschap kracht bij te zetten. Het resultaat? Mensen zullen je niet alleen beter begrijpen, ze nemen op een bepaald moment ook je taal over.
Maar die eenvoud is omgekeerd evenredig met het achterliggende werk. Het is het resultaat van een uitgepuurde visie en strategie. Zo’n herkenbaar jargon krijg je als alle woorden en zinnen op de weegschaal gewikt en gewogen zijn. En vaak is het vooral het resultaat van gezond boerenverstand. Een externe heldere blik die kijkt naar waar je als organisatie mee bezig bent én wat je meerwaarde is voor je klant en deze maatschappij.
Een uitgekiende taalstrategie gaat naar het dna van je organisatie
Maar een organisatie kan evengoed je product, je idee, je visie, je beleid zijn. We graven inhoudelijk diep en grondig om die kiem te vinden waar alles mee is begonnen. En die brengen we naar voren. Het ontdoet je van alle holle woorden, stroeve constructies en inhoudsloze jargontaal. Op het einde van de rit heb je een glashelder talig beeld van de kern van je activiteit.