cover overzichtsfolder opleidingen HOGENT

Elk jaar in januari starten de onderwijsbeurzen. In de onderwijswereld noemt met dat de SID-ins. Hogescholen en universiteiten stellen er hun opleidingsaanbod voor aan de nieuwe lichting studenten op zoek naar een opleiding.

Wat doen de studenten op die SID-ins? Ze lopen de stands af en slaan af en toe een praatje. Maar hun hoofddoel is: opleidingsbrochures verzamelen. Om die nadien thuis in alle rust door te nemen. Dus ondanks het internet en sociale media zijn opleidingsbrochures nog steeds een heel belangrijk communicatiekanaal voor onderwijsinstellingen met hun toekomstig publiek.

Rebranding en rewriting

HOGENT beschikte al over opleidingsbrochures. Maar die waren al een paar jaar in omloop. Hoog tijd dus om samen met de rebranding van HOGENT ook de opleidingsbrochures in een nieuw grafisch en verbaal jasje te steken. En dus besloot HOGENT een copywritingbureau in te schakelen.

Waarom? Wegens een gebrek aan mankracht? “Neen, dat was het niet,” zegt Maaike Teirlinck, Diensthoofd Communicatie van HOGENT. “Voordien schreven we ook zelf onze brochures. Dat verliep best goed. De boodschap was ook correct. Maar de brochureteksten werden door verschillende pennen geschreven waardoor de uniformiteit ontbrak. Iedereen heeft immers een andere schrijfstijl.”

HOGENT wilde één coherente stem laten horen. Een stem die rekening hield met de nieuwe positionering en is afgestemd op de doelgroep, studenten. “Daarvoor heb je expertise nodig,” legt Maaike uit. “En we vonden dat we die expertise van buitenaf moesten binnenhalen.”

Honderden pagina’s in twee maanden

Opleidingsbrochures HOGENT

HOGENT schreef een aanbesteding uit en contacteerde verschillende copywritingbureaus voor een testopdracht. Maaike Teirlinck: “Via die opdracht wilden we nagaan of de copywriters de unieke positionering van HOGENT begrepen en die konden vertalen in teksten. Bovendien op een manier die de doelgroep aanspreekt.”

De Scriptorij kwam het scherpst voor de dag en kon aan de schrijf. We vonden dat natuurlijk meer dan ‘de max’. Een uitdagende opdracht van een interessante organisatie (we voelden ons weer even student) die bovendien uit Gent kwam.

Maar toegegeven: het werk was niet van de poes. In twee intense maanden moesten we 24 opleidingsbrochures schrijven. Brochures van ongeveer 20 tot 60 pagina’s lang. Hoe ging het copywerk precies in zijn werk?

  • In samenspraak met HOGENT bepaalden we het basisstramien van de brochures. Elke brochure moest min of meer dezelfde structuur aanhouden. Afgestemd op de vragen en behoeften van de studenten.
  • HOGENT leverde ons ruwe teksten aan. Die herwerkten we tot vlot leesbare brochureteksten, afgestemd op de tone of voice van HOGENT en de doelgroep. Twee copywriters werkten bijna fulltime aan dit project. Bij HOGENT werd alles in goede banen geleid door hoofdredactrice Kristien Lievens.
  • HOGENT nam de teksten door, liet ze nazien door de opleidingsverantwoordelijken en stuurde ons de feedback.
  • Scriptorij verwerkte de feedback en stuurde de aangepaste versie door.

Het belang van de klik

“Ik kan me inbeelden dat het voor jullie een hele uitdaging was, zo’n omvangrijke opdracht tegen een heel strakke deadline. Maar van de persoon die jullie rechtstreeks briefte – Kristien Lievens – hoorde ik dat alles heel vlot is verlopen.”

Maaike Teirlinck, HOGENT

“Wat ik ook belangrijk vind is dat er een klik was met jullie. Dat bevordert een vlotte samenwerking als er tegen strakke deadlines moet gewerkt worden. Wat ook fijn is, is dat jullie meedenken met ons en rekening houden met de vormgeving en de mensen van HOGENT zelf. De bal werd mooi rond gespeeld.”

Maaike Teirlinck, HOGENT

En het resultaat? “Daar zijn we uiteraard heel tevreden over. We blikken terug op een heel geslaagde rebranding van HOGENT.”

Voorbeelden

>Graduaatsopleiding Verpleegkunde van HOGENT

>HOGENT Educatieve graduaatsopleiding

Ik laat dit hier even staan als voorbeeld…

Lees een stuk tekst