Halvedagtraining e-mails schrijven: schrijf helder en ontvang reactie op je mail.

Klik: verzenden maar! En daarna … het verwachte antwoord op je mail blijft uit :-(. Of nog erger: het gevolg is een stroom aan over-en-weer-gemail waar je op den duur niet meer wijs uit raakt.

Herkenbaar? Je bent niet alleen. Het aantal mails dat mensen dagelijks versturen, zowel voor business als voor pleasure, is niet bij te houden.

Bovenstaand scenario helemaal uitsluiten is wellicht een utopie, maar je kunt wel leren om het zoveel mogelijk te vermijden. Hoe? Met de opleiding ‘E-mails schrijven met effect’.

Op interactieve wijze leer je wanneer je mailt en wanneer niet, hoe je een mail opstelt die effect sorteert, welke fouten je beter niet maakt enzovoort. Daarbij buigen we ons ook over een of enkele van jouw mails.

Op de verzendknop klik je nooit meer als voorheen! 

Informatie en inschrijven

Deze training kan zowel incompany in groep als individueel.

Meer weten over de training? Bel +32 09 277 98 52. Of e-mail opleiding@scriptorij.be.

Inschrijven? Vul het formulier hiernaast in. We contacteren je snel.

Inhoud


Voordelen opleiding E-mails Schrijven met Effect

  • Interactieve halvedagtraining met praktische tips over e-mails schrijven met effect
  • Persoonlijke feedback op eigen teksten
  • Handige hand-out met quick wins om mee naar huis te nemen
  • Voor iedereen die vaak en veel mailt voor het werk: administratieve medewerkers, management assistants, internal sales en finance people, …
  • Te volgen in open aanbod als een incompany training
  • Training ook beschikbaar voor mensen die in Frans of Engels moeten mailen.

Terug naar boven


Programma opleiding E-mails Schrijven met Effect

1/ Ga er even voor zitten

  • De (on)macht van e-mails. Waarom mailen we eigenlijk?
  • Wat heeft je lezer aan je mail?
  • En vooral: wat verwacht je van hem of haar?
  • De etiquette achter de cc’s en bcc’s

2/ Onderschat de onderwerpregel niet

  • Zo steek je al een CTA in je onderwerp
  • Drie criteria voor een goede, motiverende onderwerpregel
  • Mails en smartphones! Ken de ideale lengte van je onderwerpregel

3/ De persoonlijke toets telt

  • Herken het formele en informele karakter van een e-mail
  • Meer jij of u dan ik of wij
  • Begin met de juiste aanspreking. En dus niet ‘beste komma’

4/ Kan het nog korter?

  • Mails lezen we op een beeldscherm en dus 25% trager dan op papier
  • Handige vuistregel voor een heldere opbouw
  • En besluit altijd met een duidelijke call to action

5/ Slecht nieuws mailen doe je zo

  • Abonnementsstijging, levering komt niet toe, afspraken niet nagekomen … zo bouw je berichten met slecht nieuws op
  • Scoren met slecht nieuws doe je met een sterke mail
  • Waarom een mail ideaal is om slecht nieuws te brengen

6/ Schrijf voor wie niet graag leest

  • Presenteer alle info op een dienblad: hapklaar!
  • Voorzie scanbare elementen
  • Waarom je in korte zinnen meer bereikt
  • Reageren in de mail van de andere. Mag dat?

7/ Neem e-mails serieus

  • E-mailverkeer maakt deel uit van het verbale merk van je bedrijf
  • Online tips om taal- en tikfouten te vermijden
  • Wat met emoticons en smileys 😉

8/ Wat verwacht je van je lezer?

  • Schrijf als een omgekeerde pyramide
  • 5 voorwaarden van een goede call to action

9/ Heb je de bijlage gecheckt?

  • Wanneer gebruik je een bijlage?
  • Hoe zwaar mag m’n bijlage zijn?
  • Alternatieven om bijlages mee te sturen

En: Directe en constructieve feedback op je ingestuurde e-mails.

Schrijftips meteen toegepast op je eigen e-mails.

Terug naar boven


Voor wie?

De opleiding E-mails Schrijven met Effect richt zich naar mensen die in hun job vaak moeten mailen.

  • Je werkt als administratieve medewerker bij een organisatie of overheid.
  • Je werkt als internal sales of marketing en moet via mail vaak afspraken maken en projecten coördineren.
  • Je werkt als commerciële medewerker die vaak offertes moeten opstellen.
  • Je werkt als management assistant en moet vaak agenda’s op elkaar afstemmen en nota’s van een vergadering doorsturen.

Geen specifieke voorkennis vereist! Enkel notie hebben van het Nederlandstalig alfabet. Deze training is er ook voor mensen die in het Engels of het Frans mailen.

Terug naar boven


Getuigenissen

“Interactief, klaar en duidelijk. Makkelijk toepasbaar. Zeer aangename training, aanrader!

Ingrid – Relocation

“Dit was een zeer nuttige opleiding aangezien het schrijven van e-mails een dagelijks taak is. Tof gebracht en de ‘mopjes’ maakten de soms wat droge materie luchtig waardoor de halve dag voorbijgevlogen is.”

Steffie – VGD Accountants

“Vlotte manier van lesgeven en zeer bruikbare tips. Praktische info, zeer to-the-point en een aangename lesgever.”

Martine – Roche Diagnostics

“Toegevoegde waarde, ook voor geroutineerde schrijvers. De opleiding was concreet toegespitst op onze activiteiten. En helder gebracht. Bedankt Serge!”

Jan – Azull Management en Consulting

“De opleiding was mooi gestructureerd. De verkregen info zeer nuttig. Ook de mailtjes van hoe de medewerkers van VGD schrijven werden geïntegreerd in de opleiding. Met waardevolle feedback!”

Yasmine – VGD Accountants

Terug naar boven


Wat haal je er uit?

Op het einde van de training E-mails Schrijven met Effect…

  • weet je wanneer je mailt en wanneer beter niet
  • haal je meer respons uit je mails
  • ken je de voorwaarden voor een goede mail
  • ga je naar huis met hands-on tips om meteen toe te passen
  • schrijf je in korte zinnen
  • zijn je mails niet meer te lang
  • zijn ze logisch opgebouwd
  • is de kans veel groter dat je ontvanger doet wat jij van hem verlangt
  • geef je constructief feedback op iemand anders mails
  • heb je opnieuw goesting om je mailbox te openen
  • klik je met vertrouwen op de verzendknop

en vooral: je lezer reageert op wat je gemaild hebt :-).

Terug naar boven


Je trainer

Serge Cornelus is een typische Gentenaar: eentje met West-Vlaamse roots. Die staan hem echter niet in de weg om al meer dan twintig jaar zijn brood te verdienen als copywriter en trainer. Dat doet hij voor verschillende klanten en bureaus, waaronder sinds enkele jaren ook voor Scriptorij. Zijn freelancebestaan combineert hij met een rol als docent in de opleiding Communicatiemanagement aan Arteveldehogeschool Gent.

Terug naar boven


Inschrijven

Schrijf je in via het formulier links of onderaan (voor mobiel internetten). Dit zijn de algemene inschrijvingsvoorwaarden.


Incompany training E-mails Schrijven met Effect

Interesse om de workshop ‘E-mails Schrijven met Effect’ incompany te organiseren? Neem contact op en we werken op maat een voorstel uit.


E-mails Schrijven met Effect in het Engels of het Frans?

Franstalige collega’s? Of zijn Engelstalige mails de regel in de organisatie?

Terug naar boven