In drie stappen naar meer media-aandacht

Journalisten ontvangen tot wel tientallen persberichten per dag. Per dag! Je zou van minder een punthoofd krijgen. 70% van die persberichten vliegt meteen richting prullenmand. Maar, niet getreurd: een goed geschreven persbericht trekt de aandacht. Gaan journalisten graag mee aan de slag. En kan je leren.

Wat heeft mijn persbericht nodig om opgepikt te worden? Wat is een goede headline? En hoe bepaal ik mijn persstrategie? Wanneer kies ik beter voor een opiniestuk? En hoe kan AI me helpen? Dat ontdek je allemaal in deze dagopleiding.

Na de opleiding begrijp je welke persberichten de journalist interesseren, schrijf je persberichten volgens de regels van de kunst en kan je van start met een eigen persstrategie voor jouw organisatie.

Leer de persberichten schrijven waar journalisten naar verlangen. En kom in het nieuws.

Informatie en inschrijven

Meer weten over de training? Bel op +32 09 277 98 52. Of e-mail naar opleiding@scriptorij.be.

Inschrijven? Vul het formulier hiernaast in. Je ontvangt snel je bevestiging en praktische informatie.

Inhoud

Voordelen opleiding Persberichten schrijven

  • Interactieve dagtraining met praktische tips over persberichten schrijven
  • Inzicht in waarom persberichten wel of niet worden gelezen
  • Een persbericht opstellen volgens de regels van de kunst
  • Persoonlijke feedback op jouw persberichten
  • Persoonlijke feedback op korte schrijfoefeningen tijdens de workshop
  • Tips voor praktische zaken die bij een persbericht komen kijken (en toch vaak vergeten worden)
  • Een quickscan van jouw persstrategie, zodat je blijft scoren op lange termijn
  • Handige tips hoe AI je kan helpen om een goed persbericht te schrijven
  • Zowel in open aanbod als incompany training beschikbaar

Programma opleiding Persberichten schrijven

1/ Het persbericht: Waarom? Hoe (niet)?

Waarom haken journalisten meteen af? Omdat persberichten soms meer lijken op marketingberichten, en daar hebben ze een grondige hekel aan. Of omdat het nieuws vaak te diep verscholen zit in een bomvol bericht en de journalist te ver moeten zoeken. In de opleiding leer je denken als een journalist en jouw boodschap te verpakken als nieuws. We bekijken ook welke media interessant zijn voor jouw bedrijf, want een persbericht is nooit een one fits all.

  • Wat is nieuws?
  • Waarom wordt een persbericht niet gelezen?
  • Wat is mijn doel? Wie is mijn doelgroep?
  • Hoe bouw ik een persbericht op (De 5W’s en 1H) + schrijfoefeningen
  • Feedback op eerdere persberichten

2/ Over de stijl en de toon van een persbericht

Aandacht trekken is de eerste cruciale stap. Ervoor zorgen dat je bericht ook effectief het nieuws haalt, is de volgende stap. Samen maken we pareltjes van jouw persberichten en zorgen we ervoor dat de journalist getriggerd blijft tot op het einde. Bied jouw nieuws aan op een mooi plateau. Gebruiksklaar. Hoe makkelijker je het de journalist maakt, hoe groter de kans dat jouw nieuws verspreid raakt. En hoe gemakkelijker het ook wordt om jouw volgende verhalen in the picture te krijgen.

  • Oprolbaar schrijven + schrijfoefening
  • ChatGPT als extra hulp bij het schrijven
  • Jargon (en waarom je dat best achterwege laat)
  • Het oog wil ook wat of hoe je persbericht er het best uitziet + oefening
  • Wat je best doet met achtergrondinformatie
  • Maak het een journalist zo makkelijk mogelijk

3/ Persstrategie

Persberichten zijn best geen losse flodders. Je kan een prachtig persbericht schrijven, maar als er geen overstijgende visie achter zit, dan worden het hoogstens one hit wonders. We denken samen na over wat je wil bereiken op lange termijn, of je kan variëren tussen persberichten en opiniestukken, wat er naast persberichten nog allemaal komt kijken bij een succesvolle persstrategie en hoe je je kan voorbereiden op extra vragen van journalisten eens je bericht is verstuurd.

  • Een quickscan van jouw persbeleid
  • Tips & tricks voor een succesvolle persstrategie
  • Alle mogelijke praktische afspraken die vaak worden vergeten
  • Wat je nog nodig hebt naast een persbericht
  • Kritische reflectie of een persbericht het meest opportuun is

4/ Nice to know

Stropers zijn de beste boswachters. De trainer bouwde jarenlang ervaring op als journalist en nadien als communicatie-professional. Zo krijg je insights uit beide werelden om een persbericht te schrijven dat gepubliceerd wordt.

Voor wie?

  • Je werkt op een communicatieafdeling of als marketingmedewerker.
  • Je bent een startende copywriter en wil sterker in je schoenen staan.
  • Je bent een bedrijfsleider en wil je bedrijf gratis in het nieuws krijgen.
  • Je bent woordvoerder en/of persverantwoordelijke.
  • Je bent een account bij een communicatiebureau en wil je klanten ook sterke persberichten aanbieden of je moet geregeld hun persberichten beoordelen.
  • Je bent een allrounder en wil voor het eerst jouw bedrijf, organisatie of vereniging in het nieuws krijgen.

Wat haal je er uit?

Op het einde van de training Persberichten Schrijven…

  • schrijf je een aantrekkelijk en overtuigend persbericht
  • weet je hoe je ChatGPT kan inzetten bij het schrijven
  • haal je meer respons uit je persberichten (en raak je zomaar gratis in het nieuws)
  • begrijp je hoe een journalistenbrein functioneert
  • zie je in waarom marketingteksten geen persberichten zijn (en journalisten daar een hekel aan hebben)
  • kan je je eigen persstrategie tegen het licht houden of kan je starten met een persstrategie
  • voel je aan of een persbericht wel de beste keuze is, misschien schrijf je beter een opiniestuk of open brief
  • kan je journalisten verleiden met aanlokkelijke titels, spitse quotes en jouw journalistieke feeling
  • ontdek je dat er veel meer interessante nieuwswaardige verhalen in je organisatie of bedrijf zitten dan je zelf denkt

Je trainer

Hilde Van Malderen vindt dat stropers de beste boswachters zijn. Ze stond aan beide kanten van het communicatieveld. Als ex-journalist van onder andere De Morgen, Het Laatste Nieuws en VTM weet ze als geen ander wat nieuws is. Als persverantwoordelijke van Delhaize, Rode Kruis Vlaanderen, Matexi, beweging.net en voetbalclub Antwerp schreef ze persberichten die scoorden. Intussen werkt ze als zelfstandige communicatiespecialist waarbij ze organisaties, bedrijven en verenigingen begeleidt in hun interne en externe communicatie. Maar het liefst van al deelt ze haar kennis als schrijfcoach. Voor Scriptorij geeft ze de opleiding Persberichten Schrijven. 

Prijs

PRIJS: 545,00 euro (exclusief 21% btw) van 09u tot 16.30u (+ Q&A)

Inbegrepen:

  • Checklist om zelf persberichten te schrijven
  • Stijlvol A5 Moleskine notablokje
  • Uniek certificaat
  • Lekkere vegetarische lunch
  • Drankjes, koffie/thee/water
  • Makkelijk bereikbaar! Op wandelafstand van station Gent-Sint-Pieters in inspirerende locatie.

Inschrijven

Schrijf je in via het formulier links of onderaan (voor mobiel internetten). Dit zijn de algemene inschrijvingsvoorwaarden.

Incompany training Persberichten Schrijven

Interesse om de workshop ‘Persberichten Schrijven’ incompany te organiseren? Neem contact op en we werken op maat een voorstel uit.

Terug naar boven