Storytelling helpt om moeilijke zaken eenvoudig uit te leggen. Om ingewikkelde materie, droge cijfers of abstracte services toch aantrekkelijk te maken. Zoals pakweg een tekst over loonoptimalisatie, ecologische bouwmaterialen of het gistingsproces van wafelbeslag. We zeggen maar iets.

Met storytelling maak je deze teksten begrijpelijk en concreet. Met als direct gevolg: je bereikt meer mensen.

Maar storytelling is meer dan ‘er was eens’ of een verhaaltje vertellen. Er bestaan welomschreven technieken voor: het storycanvas, de Pixar Story Spine, vijf formats van storytelling…

Hoe pas je deze technieken nu toe op je eigen wervende tekst? Op je blogartikels, social media, e-mail of jaarverslag? In de opleiding Storytelling in Tekst gaan we concreet aan de slag.

Je gaat naar huis met een lijstje handige storytechnieken die je onmiddellijk kan inzetten. Handige tips & tricks en persoonlijk story-advies om toe te passen op je eigen teksten.

Na de opleiding verweef je story in je wervende communicatie én bereik je je doelgroep – met effect!

Informatie en inschrijven

Meer weten over de training? Bel op +32 09 277 98 52. Of e-mail naar opleiding@scriptorij.be.

Inschrijven? Vul het formulier hiernaast in. Je ontvangt snel je bevestiging en praktische informatie.

Inhoud


Voordelen opleiding Storytelling Schrijven

• Interactieve dagtraining met praktische tips over basics van storytelling via teksten
Persoonlijke feedback van een ervaren copywriter/storyteller op schrijfopdrachten tijdens de opleiding
• Voor fans van heerlijk heldere herkenbare verhalen en teksten: communicatie- en marketingmedewerkers, zaakvoerders, adviseurs, freelancers …
• Enthousiast gebracht door copywriter/storyteller
• In zowel open aanbod als incompany training beschikbaar

Terug naar boven


Programma opleiding Storytelling in Tekst

Blok 1: De kracht van storytelling

Onze hersenen zijn geprogrammeerd om verhalen op te pikken, op te slaan en te onthouden. Een goed verhaal vertellen we zelfs door. Een beetje copywriter hoort daarom ook een goede verteller te zijn.

In dit blok gaan we:

  • Inzicht krijgen in ons verhalend DNA, en hoe dat ook in corporate storytelling werkt
  • Vaste elementen en meest voorkomende verhaalrollen ontdekken
  • Op zoek naar de anekdotische en symbolische laag in elk verhaal

Maak kennis met voorbeelden van corporate narratives & WOW-verhalen

Blok 2: Cruciale elementen van storytelling

De onderdelen van een goed verhaal hoef je niet zelf nog te verzinnen. Die liggen vast. Al van in de Klassieke Oudheid. Een herkenbaar personage, liefst een held, maakt een hele reis door en komt tot nieuw inzicht. Et voila, je lezer is mee!

In dit blok gaan we: 

  • Het motorisch moment in de plot spotten 
  • De verhaallijn samenvatten in één zin: de basisstructuur
  • De spanningsboog en kernboodschap van je lievelingsfilm ontleden 

Blok 3: Corporate Storytelling

Cruciaal voor een verhaal dat blijft hangen? Emotie! Daar spelen bedrijven op in. Niet het merk of product staat centraal, maar emoties die de lezer herkent.

In dit blok gaan we: 

  • Analyseren welke soort verhalen merk, product of dienst tot leven brengen 
  • Werken met de BEB-structuur: beeld – emotie – boodschap 
  • Zelf oefenen met purpose storytelling, het verhaal dat tot actie aanzet

Blok 4: Sterke merken hebben karakter

In elk goed verhaal zit orde, verbinding, betekenis, beleving en sturing. Ook als je maar twee minuten hebt om je lezer te overtuigen. Hoe vertaal je al die elementen naar een korte maar krachtige verhaalstructuur? 

In dit blok gaan we: 

  • Aan het werk met de Pixar Story Spine
  • Met een storycanvas zelf een verhaal opstellen
  • Verfijnen met CAST: Content, Audience, Story, Telling  

En we tonen je voorbeelden van vijf makkelijk inzetbare vormen van corporate storytelling.

Blok 5: Once upon a time

Er was eens… Niet elk verhaal hoeft op dezelfde manier te beginnen. Met een andere invalshoek, nieuwe personages, concrete voorbeelden en de basics van copywriting kan je elk verhaal op verschillende manieren uitwerken.  

In dit blok gaan we: 

  • Verder experimenteren met 12 archetypes in verhalen 
  • 5 makkelijk inzetbare vormen van corporate storytelling uitdiepen
  • Inzicht krijgen in corporate storytelling als deel van een groter geheel
  • Zelf oefenen met perspectiefwissel, korte en lange verhalen, helder schrijven 

Wat we niet gaan doen …

  • Literaire teksten of verhalen schrijven
  • Starten bij de basics van copywriting
  • Een contentplanning of communicatiestrategie uitwerken
  • Storytelling vertalen naar podcast, beeld of powerpointpresentaties. Deze workshop gaat over Storytelling via tekst. Geschreven copy.

Terug naar boven


Voor wie?

De opleiding storytelling schrijven is interessant voor mensen die…

  • op een communicatie- of marketingafdeling werken
  • regelmatig teksten schrijven voor een organisatie, klein of groot
  • teksten met story voor een organisatie of bedrijf willen schrijven
  • actief zijn als (freelance) copywriter en zich willen specialiseren in storytelling-copywriting

Niet de trainer staat centraal, maar jij. Daarom gaat er voldoende tijd naar interactie, trial-error-trial-succes en feedback. En is een basiskennis copywriting aanbevolen. Als je helder schrijft, krijg je meer feedback op je verhaal, niet op je copy.

Terug naar boven


Getuigenissen

“Het was een zeer goede, leerrijke opleiding. De opbouw (theorie in combinatie met concrete oefeningen) maakte alles duidelijk en concreet. Ik voelde me op mijn gemak om actief deel te nemen. “
Marjan De Clercq – HOGENT

“Zeer toegankelijk gebracht, Lies wist er echt de aandacht bij te houden. Ook geschikt voor een zeer divers publiek door het gebruik van herkenbare voorbeelden (iedereen keek al eens een Pixar-film). Ook de inhoud gaf echt handvaten om zelf aan de slag te gaan, zonder dat het te hoog gegrepen was. Zeer bruikbaar en ik zie direct waar ik het kan inzetten. Ook het feit dat ik achteraf makkelijk enkele dingen kon meegeven aan mijn team bewijst dat de inhouden zeer toegankelijk en bruikbaar waren.”
Judith Baele – Steunpunt voor Inclusie

“Het concept en de theorie zijn meteen aantrekkelijk. Je kan er heel veel mee doen. Tijdens de opleiding doken we al meteen in de praktijk en kon ik het toepassen op mijn eigen werksituatie. Lies is een vat vol talent en heeft het charisma en de energie om de groep moeiteloos mee te nemen. “
Tom Surdiacourt – FOD Beleid en Ondersteuning

Wat leer je?

Na deze opleiding Storytelling Schrijven …

  • begrijp je het belang van storytelling in wervende copy
  • (her)ken je de meerwaarde van een goed geschreven verhaal
  • weet je hoe je story kan integreren in je commerciële communicatie
  • pas je 5 handige storytelling-formats toe op je eigen copy
  • weet je hoe je je doelgroep kan raken met een verhaal
  • geef je storytelling een prominente plaats in je contentplanning
  • ..

Terug naar boven


Je trainer

Lies Cattersel is freelance copywriter, storyteller & trainer. Ze houdt ervan om het moeilijke makkelijk te maken en schrijft heerlijk helder. Onder andere Telenet, Greenpeace België, VLAIO, DPG Media en Van Lanschot doen een beroep op haar vlotte pen. Lies is auteur en redacteur bij Lannoo en schrijft ook boeken als ghostwriter.

Terug naar boven


Prijs

PRIJS: 545,00 euro (exclusief 21% btw) van 09u tot 16.30u (+ Q&A)

Inbegrepen:

  • Minigids Storytelling Schrijven
  • Stijlvol A5 Moleskine notablokje
  • Lekkere vegetarische lunch
  • Drankjes, koffie/thee/water
  • In de creatieve workshopruimte van Scriptorij in Gent. Alle info over bereikbaarheid.

Inschrijven

Schrijf je in via het formulier links of onderaan (voor mobiel internetten). Dit zijn de algemene inschrijvingsvoorwaarden.


Incompany training Storytelling Schrijven

Interesse om de workshop ‘Storytelling Schrijven’ incompany te organiseren? Neem contact op en we werken op maat een voorstel uit.


Terug naar boven