De mens is een homo fabulans. Verhalen beklijven. Wat je in een herkenbaar verhaal vertelt, blijft langer hangen. Daarom verdient storytelling een prominente plaats in je content planning. Want een goed verhaal is authentiek. Als geen ander draagt het de waarden van je onderneming, merk of product uit.
In de opleiding Storytelling Schrijven gaan we dieper in op de klassieke elementen van een verhaal. En hoe je die naar vandaag vertaalt. Via concrete voorbeelden, filmfragmenten en oefeningen krijg je kapstokken mee waaraan je je eigen verhaal kan ophangen.
En je gaat naar huis met een lijstje handige story-formats die je onmiddellijk kan inzetten.
Verwacht je aan handige tips & tricks, nieuwe inzichten en interessante ideeën. Na deze dagopleiding gebruik jij storytelling om je doelpubliek te bereiken – met effect!
Informatie en inschrijven
Meer weten over de training? Bel op +32 09 277 98 52. Of e-mail naar opleiding@scriptorij.be.
Inschrijven? Vul het formulier hiernaast in. Je ontvangt snel je bevestiging en praktische informatie.
Inhoud
- Voordelen
- Programma
- Voor wie
- Getuigenissen
- Wat haal je er uit?
- Je trainer
- Prijs
- Inschrijven
- Incompany opleiding
Voordelen opleiding Storytelling Schrijven
• Interactieve dagtraining met praktische tips over basics van storytelling via teksten
• Persoonlijke feedback van een ervaren copywriter/storyteller op schrijfopdrachten tijdens de opleiding
• Voor fans van heerlijk heldere herkenbare verhalen en teksten: communicatie- en marketingmedewerkers, zaakvoerders, adviseurs, freelancers …
• Enthousiast gebracht door copywriter/storyteller.
• In zowel open aanbod als incompany training beschikbaar
Programma opleiding Storytelling Schrijven
Blok 1: De homo fabulans
Hoe ging het verhaal van Roodkapje nu ook weer? En wat vertelde je collega op de teamvergadering vorige week? Waarschijnlijk moet je die presentatie van je collega opnieuw opzoeken, maar het bedtijdverhaal van jaren geleden ken je nog steeds.
In dit blok gaan we:
- Inzicht krijgen in ons verhalend DNA, en hoe dat ook in corporate storytelling werkt
- Vaste elementen en meest voorkomende rollen ontleden
- Op zoek naar de anekdotische en symbolische laag in elk verhaal
Maak kennis met voorbeelden van corporate narratives & WOW-verhalen
Blok 2: Het Motorische moment
Terug naar Roodkapje. Ze gaat haar grootmoeder een mand lekkers brengen. Dat is de situatie, dat zijn de hoofdpersonages. So far, so good. Nu is het wachten tot er iets gebeurt… Want het verhaal begint pas echt wanneer de wolf verschijnt. Die spanningsboog vertalen we naar jouw organisatie.
In dit blok gaan we:
- Het motorisch moment in de plot spotten
- De verhaallijn samenvatten in één zin: de basisstructuur
- De spanningsboog en kernboodschap van je lievelingsfilm ontleden
Blok 3: Corporate Storytelling
Stel dat Roodkapje de tram had genomen of een cursus zelfverdediging had gevolgd. Voel je de opluchting al? Daar spelen bedrijven op in. Niet het product – openbaar vervoer of trainingssessies – staat centraal, maar herkenbare emoties.
In dit blok gaan we:
- Analyseren welke soort verhalen merk, product of dienst tot leven brengen
- Werken met de BEB structuur: beeld – emotie – boodschap
- Zelf oefenen met purpose storytelling, het verhaal dat tot actie aanzet
Blok 4: Sterke merken hebben karakter
Wat is de kracht van Roodkapje? Sneeuwwitje? Assepoester? In elk goed verhaal zit orde, verbinding, betekenis, beleving en sturing. Ook als je maar 2 minuten hebt om je lezer te overtuigen. Hoe vertaal je al die elementen naar een kort maar krachtige verhaalstructuur?
In dit blok gaan we:
- Aan het werk met de Pixar Story Spine
- Met een storycanvas zelf een verhaal opstellen
- Verfijnen met CAST: Content, Audience, Story, Telling
En we tonen je voorbeelden van 5 makkelijk inzetbare vormen van corporate storytelling.
Blok 5: Once upon a time
Er was eens… Ook het verhaal van Roodkapje hoeft niet altijd op dezelfde manier te beginnen. Met een andere invalshoek, nieuwe personages, concrete voorbeelden en de basics van copywriting kan je elk verhaal op verschillende manieren uitwerken.
In dit blok gaan we:
- Verder experimenteren met 12 archetypes in verhalen
- 5 makkelijke inzetbare vormen van corporate storytelling uitdiepen
- Inzicht krijgen in corporate storytelling als deel van een groter geheel
- Zelf oefenen met perspectiefwissel, korte en lange verhalen, helder schrijven
Wat we niet gaan doen …
- Literaire teksten of verhalen schrijven
- Starten bij de basics van copywriting
- Een contentplanning of communicatiestrategie uitwerken
- Storytelling vertalen naar podcast, beeld of powerpointpresentaties. Deze workshop gaat over Storytelling via tekst. Geschreven copy.
Voor wie?
De opleiding storytelling schrijven is interessant voor mensen die…
- op een communicatie- of marketingafdeling werken
- regelmatig teksten schrijven voor een organisatie, klein of groot
- teksten met story voor een organisatie of bedrijf willen schrijven
- actief zijn als (freelance) copywriter en zich willen specialiseren in storytelling-copywriting
- …
En vooral: voor organisaties zelf de lead nemen om te kiezen voor verhalen in hun communicatie.
Haal er het maximum uit
Niet de trainer staat centraal, maar jij. Daarom gaat er voldoende tijd naar interactie, trial-error-trial-succes en feedback.
- Een basiskennis copywriting is aanbevolen. Als je helder schrijft, krijg je meer feedback op je verhaal, niet op je copy.
- In deze training oefen je niet op literaire teksten of verhalen. Het gaat om corporate storytelling.
- We werken ook geen contentplanning of communicatiestrategie uit. Focus is een goed verhaal met effect.
Wat leer je?
Na deze opleiding Storytelling Schrijven …
- begrijp je het beeld van de mens als homo fabulans
- (her)ken je de meerwaarde van een goed geschreven verhaal
- kan je onmiddellijk aan de slag met 5 handige storytelling-formats
- schrijf je verhalen volgens een makkelijk toepasbare structuur
- weet je hoe je je doelgroep kan raken met een verhaal
- geef je storytelling een prominente plaats in je contentplanning
- ..
Je trainer
Lies Cattersel is freelance copywriter, storyteller & trainer. Ze houdt ervan om het moeilijke makkelijk te maken en schrijft heerlijk helder. Onder andere Telenet, Greenpeace België, VLAIO, DPG Media en Van Lanschot doen een beroep op haar vlotte pen. Lies is auteur en redacteur bij Lannoo en schrijft ook boeken als ghostwriter.
Prijs
PRIJS: 495,00 euro (exclusief 21% btw)
Inbegrepen:
- Checklist om je story te schrijven
- Stijlvol A5 Moleskine notablokje
- Verse daglunch (bij dagtraining)
- Drankjes, koffie/thee/water
- Makkelijk bereikbaar met openbaar vervoer want op wandelafstand van station Gent-Sint-Pieters
Inschrijven
Schrijf je in via het formulier links of onderaan (voor mobiel internetten). Dit zijn de algemene inschrijvingsvoorwaarden.
Incompany training Storytelling Schrijven
Interesse om de workshop ‘Storytelling Schrijven’ incompany te organiseren? Neem contact op en we werken op maat een voorstel uit.