Je wil zo veel mogelijk mensen bereiken met je tekst. Een nieuwe regel in de gemeente, werken in de straat of de aankondiging van een nieuw product. Dat zijn boodschappen voor een brede doelgroep. Maar hoe bereik je die?
Hoe schrijf je teksten die aantrekkelijk zijn voor iedereen? Word je bewust van je eigen blinde vlekken en haal drempels weg. Mensen met autisme houden van concrete instructies. Anderstaligen struikelen over hebben moeite met metaforen. En vooroordelen sluipen snel in een tekst.
Via talige aanpassingen in je copy, maak je al een groot verschil. Een groot verschil voor je merk, want je bereikt meer mensen. En een groot verschil voor je doelgroep, want zij voelen zich meer betrokken.
Stap tijdens de opleiding Teksten schrijven voor iedereen buiten je eigen schrijfkader, en verruim je talige blik. Leer schrijven naar verschillende minderheidsgroepen en leef je in in je doelgroep. Af en toe komt ook AI ter sprake, want hoe open schrijven LLM? Geloof ons vrij: hierna heb je veel meer mensen mee met je tekst.
Informatie en inschrijven
Meer weten over de training? Bel op +32 09 277 98 52. Of e-mail naar opleiding@scriptorij.be.
Inschrijven? Vul het formulier hiernaast in. Je ontvangt snel je bevestiging en praktische informatie.
Inhoud
Voordelen
- Interactieve dagtraining die je een kader aanreikt om voor een diverse groep te schrijven. Geen regels, wel adviezen.
- Handige verbale kaders met talige tips om meer mensen te bereiken met je tekst.
- Vanaf nu pas je elk stukje copy aan naar verschillende doelgroepen, waardoor je als organisatie de toon zet voor nog meer openheid.
- Je leert om je inclusieve tekst persoonlijk en wervelend te maken.
- Persoonlijke feedback op eigen teksten van de trainer en de groep.
- Zowel in open aanbod als incompany training beschikbaar.
Programma
Inzicht 1: Over vooroordelen in taal
Starten doen we met een open vizier. Want al snel kom je tot de vaststelling dat iedereen vooroordelen heeft. Die schakel je niet zomaar uit – en al zeker niet met taal. Zodra je iets schrijft of zegt, heb je woorden nodig. En elk woord kent een lading, positief of negatief. Gevoelig of niet-gevoelig. Exclusief of open. Daarover gaat het vandaag!
- Waarom is schrijven naar iedereen een uitdaging? Wat is inclusie?
- We kijken eens hoe bewust je zelf bent rond je eigen vooroordelen. Want vaak overschatten we onszelf hierin.
- Niets mis met ‘een stroom van vluchtelingen’? Think again, metaforen zijn niet zo onschuldig als het lijkt.
Belangrijk: we geven geen regels, wel adviezen. Per doelgroep een talige richting waar je zelf, met je merk, bepaalt om de lijn te trekken. De tips zijn helder en duidelijk. De toepassing ervan vraagt wat oefening. Maar zeker relevant als je organisatie waarden als ‘open’, ‘respect’ en ‘samen’ hoog in het vaandel draagt.
Inzicht 2: Hoe schrijf je laagdrempelig?
Back to basics. Voor we inzoomen op specifieke minderheidsgroepen, eerst de essentie: helder en toegankelijk schrijven. Pas als we dit op orde hebben, kunnen we naar een diepere laag gaan.
- Op woordniveau. Kies die woorden die je publiek begrijpt. Wat met jargon? Voorzetselconstructies? Visuele taal?
- Op zinsniveau. Niet zozeer de lengte van je zin bepaalt de moeilijkheid, wel de soort constructie die je gebruikt. Hoe vermijd je onderschikkende voegwoorden? Of complexe bijzinnen?
- Opbouw. Helder in structuur. Zorg dat de ene zin mooi aansluit op de andere. Maak gebruik van signaalwoorden. Een paragraaf is 1 gedachte. En vooral: waar wil jij je lezer op het einde van je tekst brengen?
- Visueel scanbaar. Hoe visueel leesbaar is je tekst? Je lezer scant je tekst, leest fragmentarisch. Hou daar rekening mee.
Inzicht 3. Mensen met een beperking of een leerstoornis
Tijd om in te zoomen op enkele minderheidsgroepen. First up: mensen met een beperking of een leerstoornis.
- Verstandelijke beperking: denk aan mensen met het type 2 beperking zoals het syndroom van Down. Hier passen we vooral de heldere taalregels toe. Korte en actieve zinnen. Maar ook je opmaak kan helpen: voldoende interlinie, pictogrammen, een schreefloos lettertype …
- Slechtziend en kleurenblind: hoe duid je je hyperlinks het best aan? In welke kleur? En welk lettertype pas je het best toe voor iemand die meer moeite heeft om standaardteksten te lezen?
- Dyslexie en het autismespectrum: duidelijk, expliciet en ondubbelzinnig. Zodat niets voor interpretatie vatbaar is. Metaforen? Spreekwoorden? Die laat je voor mensen met autisme dus ook best achterwege.
Inzicht 4. Anderstaligen en laaggeletterden
1 op 7 volwassenen is laaggeletterd in Vlaanderen. En 1 op 5 Belgen heeft een buitenlandse achtergrond. Cijfers zeggen niet alles, maar het is duidelijk: een aanzienlijk deel van je publiek is niet zo vaardig in het Nederlands als jij. Waar kan je specifiek op letten om toch die groep ook te bereiken?
- Wat is het verschil tussen laaggeletterd en anderstalig? 35% van de anderstaligen zijn ook laaggeletterd.
- Hoe schrijf je naar anderstaligen?
- Welke woorden en uitdrukkingen gebruik je wel? En welke beter niet?
Inzicht 5. Mensen en hun gender
Schrijf je zonder nadenken over een ‘hij’ als de CEO wordt aangesproken? Of werk je in vastgoed en spreek je onbewust enkel jonge koppels uit de middenklasse aan? Hoog tijd om een kader aan te reiken.
- 10 manieren om genderinclusief te schrijven. We plaatsen alle tips op een assenstelsel van ‘persoonlijk-onpersoonlijk’ tot ‘genderinclusief impliciet naar expliciet’. Daarna kijken we in groep wat het best past voor jou en jouw organisatie.
- Het spanningsveld zit vooral in de verwijswoorden van de derde persoon enkelvoud. Zijn/haar en hij/zij. Zo pak je het aan.
- Poetsvrouw of poetshulp? Vakman of expert? Haalt m/v/x iets uit?
P.S.: Maak de uitdaging ook niet groter dan ze is. Van mannelijke, vrouwelijke en onzijdige zelfstandige soortnamen blijf je af. ‘Nen auto’ blijft mannelijk, en een tafel vrouwelijk.
Inzicht 6. Etnische diversiteit, huidskleur en afkomst
Al gehoord van het gevoelig lexicon? Want hoe spreek je over bepaalde minderheidsdoelgroepen? We staan tot slot ook even stil bij de taal om ook de etnisch diverse groep mee te krijgen in je verhaal. Zoals de culturele achtergrond en een andere moedertaal. Ook huidskleur en nationaliteit komen aan bod.
- Hoe schrijven we over afkomst en herkomst?
- Gebruik dezelfde term als de betrokkenen. Een Eskimo noemt zichzelf een Inuit, dus doen wij dat beter ook.
- Specifiek is altijd beter dan algemeen. Zeg Botswana en Congo, in plaats van Afrika of derdewereldlanden.
- Tips om eenvoudig te schrijven voor mensen met een andere moedertaal.
Inzicht 7: Haal je eigen tekst erbij
En 6 fluostiften. Want laten we nu eens kijken in je tekst hoe goed je scoort op alles wat we die hele dag gezien hebben. Waar kan het inclusiever? Zaten er onbewuste vooroordelen in je tekst? Metaforen? Mannelijk perspectief? Nadien deel je je inzichten in de groep en leer je vooral ook uit de insight van de anderen. Een ongelooflijke meerwaarde om samen tot nieuwe inzichten en nuances te komen. We oefenen op je eigen tekst, maar ook op ‘uit het leven gegrepen’-zinnen en teksten.
Inzicht 8: En ook dit nog: literatuur, tips en weetjes
En tot slot: the golden extra’s. Gewoon springen en doen: hoe start je ermee in je eigen organisatie? We staan ook even stil bij de meerwaarde van beelden en pictogrammen. En geven nog enkele algemene tricks mee, iets over hashtags en een paar literatuurtips. Voor mocht je je nog een stuk verder willen verdiepen in die ene doelgroep.
Wat je hier niet bijleert? Braille of gebarentaal en communicatie met doven. Dit leidt ons binnen deze opleiding te ver en vergt een andere expertise. Wat niet wil zeggen dat we de vingers niet eens gaan stretchen met het vingeralfabet ;-).
Voor wie?
De opleiding Teksten schrijven voor iedereen richt zich naar mensen die in hun job vaak moeten schrijven. En daarbij een stapje verder willen gaan in hun copy. Door rekening te houden met een diverse doelgroep. Of daar een kader rond willen.
- Je werkt op een communicatieafdeling of als marketingmedewerker. En schrijft voor de website, brochures, social media, een interne uitnodiging … Kortom, een mix van online en offline. Intern en extern.
- Je werkt als commerciële medewerker die aansprekende nieuwsbrieven of sterke offertes moeten opstellen.
- Je bent hr-verantwoordelijke of -medewerker en schrijft vacatureteksten, voor het intranet, interne mailings …
- Je bent een startende copywriter en/of redacteur en je wilt sterker in je schoenen staan. En dus ook vakkundig optreden als je gevraagd wordt om voor een brede groep schrijven.
- Je bent een bedrijfsleider waarbij je de bedrijfswaarden ‘open’, ‘samen’ en ‘respect’ vertaald wil zien in je geschreven teksten.
- Je bent een accountmanager bij een communicatiebureau en je krijgt de vraag om rekening te houden met inclusiviteit in teksten.
- Je bent een brand marketeer die een ijzersterk verbaal merk wil neerzetten. En dus ben je niet ongevoelig voor de waarden van de organisatie en de consistente vertaalslag in de copy.
Geen specifieke voorkennis vereist! Enkel notie hebben van het Nederlandstalig alfabet.
Getuigenissen
“Wat een leerrijke ervaring was de opleiding! Liesa heeft me aan het denken gezet over aspecten waar ik eerder niet bij stilgestaan had. Over hoe kleine aanpassingen in je teksten een groot verschil kunnen maken voor verschillende doelgroepen. Ik heb enkele technieken meteen toegepast in mijn eigen teksten. Een aanrader als je met jouw teksten meer mensen wilt bereiken en zich meer betrokken wilt laten voelen!”
Sabrina Carels – Gemeentebestuur Etterbeek
Wat haal je eruit?
Op het einde van de training ‘Teksten schrijven voor iedereen’ …
- schrijf je een persoonlijke tekst voor iedereen.
- schrijf je een tekst die er boenk op zit, terwijl je meer mensen erin betrekt.
- heb je een helder talig kader om meer mensen te betrekken in je tekst.
- geef je constructief feedback op iemand anders tekst. Zonder dat de discussie te gevoelig wordt.
- motiveer je als organisatie met kennis van zaken waarom je bepaalde talige keuzes maakt.
- en vooral: vergroot de kans dat je lezer reageert op wat je geschreven hebt.
Je trainer
Liesa Carton heeft 12 jaar ervaring als copywriter. Ze is hoofdredacteur van watwat.be, de Nederlandstalige infosite voor jongeren tussen 11 en 24 jaar in Vlaanderen en Brussel. WAT WAT is een netwerk van organisaties die (o.a.) werken met jongeren in kwetsbare situaties. Ze schrijft en herschrijft elke dag teksten die álle jongeren moeten voorthelpen. Daarenboven heeft ze ervaring met specifieke doelgroepen jongeren. Voor Scriptorij geeft ze als ervaren copywriter de training Teksten schrijven voor iedereen.
Prijs
Prijs per cursist 545,00 euro (exclusief 21% btw) van 09u tot 16.30u (+ Q&A)
Inbegrepen:
- Boekje om teksten te schrijven naar iedereen
- Stijlvol A5 Moleskine notablokje
- Uniek certificaat
- Drankjes, koffie/thee/water
- Lekkere vegetarische lunch
- In de creatieve workshopruimte van Scriptorij in Gent. Alle info over bereikbaarheid.
Inschrijven
Schrijf je in via het formulier links of onderaan (voor mobiel internet). Dit zijn de algemene inschrijvingsvoorwaarden.
Incompany training ‘Teksten schrijven voor iedereen’
Interesse om de workshop ‘Teksten schrijven voor iedereen’ incompany te organiseren? Neem contact op en we werken op maat een voorstel uit.