Website Femma Gericht op Evenwicht

Wat als we met z’n allen minder gaan werken? 30 uur in de plaats van 40 uur? Het is een vraag die de vrouwenbeweging Femma in 2019 onderzocht en ook effectief in de praktijk bracht. Want alle werknemers van Femma schakelen een jaar lang over naar een werkweek van 30 uur. Niet onbelangrijk: mét behoud van loon.  

Een draagvlak creëren via waardevolle content

Toen Femma ons benaderde, begrepen we al snel: dit is een ambitieus project. Een experiment dat veel stof zal doen opwaaien. En vragen oproepen zoals: ‘Wie gaat dat betalen?’

Hoe ga je om met al die vragen en de weerstand? Je moet een draagvlak creëren. Hoe? Door mensen te informeren, verhalen en getuigenissen te delen, tegenargumenten te formuleren, wetenschappers en onderzoekers aan het woord te laten en vooral: clichés te ontkrachten. Daarom lanceerde Femma: gerichtopevenwicht.be. Een website die alle inhoud bundelt en zo de discussie voedt.

Evenwichtig schrijven over work-live balance

De vraag van Femma naar de Scriptorij was: help ons op een gestructureerde manier content te creëren. Hoe? Door samen met hen

  • ideeën voor artikels te bedenken,
  • de juiste invalshoeken te zoeken,
  • te diversifiëren naar verschillende doelgroepen.

Uiteraard nemen we ook een groot deel van het redactiewerk in handen. Zo nemen we interviews af, schrijven artikelen en herschrijven teksten van hen.

Hoe verloopt een cocreatieproject in de praktijk?

De redactieraad

Vier keer per jaar houden we een redactieraad. Twee copywriters van de Scriptorij en Brenda en Liesje van Femma nemen eraan deel. We starten met een brainstorm, pingpongen met ideeën. Onderwerpen die dicht bij het thema aanleunen, komen aan bod zoals kinderopvang, stereotiepe rolverdeling … Maar ook losse flodders die op het eerste gezicht niets met de verkorte werkweek te maken hebben.

Uit de longlist filteren we een shortlist.

Ten slotte bepalen we de artikelen voor de komende twee maanden en het format waarin we ze gieten.

Femma brainstorm blogartikelen prikbord

Overzicht bewaren via het contentplan

In een volgende fase gieten we alles in een contentplanning. Een werkdocument waar beide partijen in kunnen werken. Voor Femma is dit vooral een praktisch instrument. Het biedt een overzicht van alle content en wanneer die op de website moet verschijnen. Ook de artikelen die niet door ons maar door henzelf worden geschreven.

En dan: schrijven

Vervolgens gaan we aan de slag. We nemen interviews af, schrijven artikelen en sturen die ter goedkeuring naar Femma. Zij hebben altijd het laatste woord. Scriptorij verfijnt tot het goed zit.

Voorbeelden blogartikelen

Wat er tot nu toe zoal uit de schrijfkoker tevoorschijn kwam?

Getuigenissen van Femma-werknemers

Femma wil via verschillende invalshoeken het experiment in de kijker zetten. Liefst met echte, menselijke verhalen die inspelen op een gevoel van herkenning. Getuigenissen werken in dit geval het best.

Collega Myriam bijvoorbeeld. Zij haalt op woensdag vrijwillig andere kinderen op na schooltijd.

Of de getuigenis van Sofie die liever naar het klassieke voltijdse regime terugkeert.

Interview met professionals

We laten onderzoekers aan het woord die het experiment volgen. Johan Meire bijvoorbeeld. Als onderzoeker bij Kind & Samenleving volgt hij enkele kinderen van Femma-medewerkers.

Zeven standpunten over arbeid en zorg

Zeven standpunten over zorg en arbeid, kort en laagdrempelig samengevat, gelardeerd met quotes en voorbeelden uit de praktijk. Een pamflet voor de verkiezingen dat vlotjes werd gedeeld in de aanloop naar 26 mei.

Blogartikels over aanverwante onderwerpen

Omdat de vakantie eraan komt, schreven we een blog over leisure sickness, een kwaal die je vakantie verknalt. Het goede nieuws is: je kan het voorkomen. De blog verschijnt later deze week op de website van Femma. Ons advies, lees het, voor je met verlof gaat.

PS: ‘Hoe Femma het copywritingbureau Scriptorij leerde kennen?’, wil je weten? Via de training Werve(le)nd Schrijven. Een absolute aanrader :-).

Ook op zoek naar een copywritingbureau om samen waardevolle content te crëeren? Stel gerust je vraag.