Eendaagse training schrijven van teksten voor communicatiecampagnes

Onverantwoord interessant. Je thuis is waar je … . En met de trein is altijd een beetje reizen. Een paar woorden, boenk erop. Da’s de kracht van short copy. Van baseline waarover gesproken wordt, tot headlines die aanzetten tot vertellen. Woorden die passen bij het merk en de boodschap kracht bijzet.

Deze workshop Campagne Copy schrijven gaat naar de essentie van een sterke slogan. Want achter die ene zin, schuilen heel wat technieken.

Technieken die je kan leren. En dat is meteen het doel van deze training. Op een speelse manier ontdek je de in en outs van campagneteksten. Hoe komen die tot stand? Wanneer weet je of je woordspeling écht goed is? En waarom mag je niet te veel creativiteit in je copy steken?

Tijdens deze dagtraining halen we alle ervaring uit de kast met Robin Dhondt. Een conceptuele copywriter pur sang met ervaring in tal van grote campagnes. En mede dankzij zijn inspirerende manier van vertellen ga je naar huis met de basics om zelf sterke baselines en headlines te schrijven.

Informatie en inschrijven

Meer weten over de training? Bel +32 09 277 98 52 en we geven je graag een woordje uitleg. Of e-mail naar opleiding@scriptorij.be.

Inschrijven? Vul het formulier hiernaast in. Je ontvangt snel je bevestiging en praktische informatie.

Inhoud

Wat haal eruit?

  • Inspiratie, zelfvertrouwen en een out-of-the-boxmentaliteit die je leert ‘spelen’ met communicatie-opdrachten 
  • Concrete en hands-on technieken om campagne copy te schrijven
  • Tools waarmee je sneller concepten genereert en aftoetst aan je briefing of opdracht
  • Technieken om je concept toe te passen op verschillende media, zowel off- als online
  • Rationele argumenten leren ombuigen naar emotionele raakpunten

Terug naar boven

Programma

Blok 1: Zo werkt de conceptuele copywriter

Al snel merk je dat de conceptuele copywriter uit een ander stuk hout gesneden is. Niet voor niets is de oerbetekenis van het woord copywriter vooral iemand die ideeën genereert. Maar hoe doe je dat juist? In deze eerste blok gaan we vooral uitklaren hoe je een goed idee vindt. Of beter: hoe een krachtig idee jou vindt!

  • Een idee is nog geen concept. Technieken om van een goed idee naar een conceptvoorstel te gaan.
  • Waarom je ofwel creatief moet zijn in je copy en/of je beeld. Maar niet in allebei.
  • Een goed idee herken je aan de boulevard die meteen opduikt. We zetten onze gps op.
  • We gaan advertenties omgekeerd analyseren en begrijpen. Waarom is de ene headline wel goed en de andere niet?
  • Hogere wiskunde in Campagneland. Waarom 1 + 1 = 3 is
  • Hoe schrijf je een rational?
  • Cases, voorbeelden en interactie
  • En filmpjes en advertenties.

Blok 2: Bedenk een advertentieconcept. En krijg feedback.

Na de theorie, de praktijk. In duo ga je aan de slag met een concrete briefing. Niet zomaar een briefing, maar een briefing die zo uit de koker van je eigen organisatie kan komen. Je gaat op zoek naar een concept, dus geen idee. En je bedenkt hiervoor enkele krachtige lijnen. Lijnen die er boenk op zitten.

Nadien volgt feedback van de groep. En de trainer. Zo weet je meteen waar je staat, en of je de technieken goed kan toepassen.

Blok 3: Hoe schrijf je de copy van een campagne?

‘Hoe buiten, hoe beter’. Sommige baselines zijn krachtig in hun eenvoud. Maar wat maakt campagnecopy nu zo anders? Hoe steek je een ‘vondst’ in je headline waarbij je de lezer subtiel attent maakt op de kern van de boodschap. En de kunst om in een baseline de essentie van je merk te zetten en in je headline de kernboodschap van je campagne.

  • Technieken om krachtige headlines en baselines te schrijven.
  • Waarom het niet altijd 100% taalkundig correct moet zijn.
  • Hoe je via een minimum aan woorden toch een maximale spanning kan opbouwen
  • Wanneer weet je of je baseline er ‘boenk’ op zit?
  • Hoe schrijf je een bijpassende bodycopy en een call to action?
  • Oefening en feedback.

Blok 4: The Ultime Conceptual Copy-Experience: Radio

Je bent klaar voor de ultieme vorm van copy: wanneer er niets meer te zien of te lezen valt. Enkel te luisteren. En dat op 30 seconden. Hoe plant je het verhaal van een merk in het hoofd van je luisteraar?

Antwoord: Met ijzersterke copy. 30 seconden lang. Elk woord uitgepuurd. Tot enkel de essentie overblijft. Meer dan ooit ben je hier afhankelijk van het voorstellingsvermogen van je publiek.

Je ervaren copytrainer schreef tal van radiospots voor tal van verschillende merken en overheden. Hij deelt met jou al zijn geheimen. Voor hem persoonlijk het summum in copywriting. En laat je zelf ook een radiospot schrijven. Mét feedback!

Persoonlijke feedback op je eigen affiche of communicatie-campagne

Terug naar boven

Voor wie?

De opleiding Campagne Copy schrijven is interessant voor mensen die…

  • Op een communicatie- of marketingafdeling werken en af en toe een advertentie of affiche bedenken
  • Copywriters die graag als conceptuele copywriters aan de slag willen gaan
  • Communicatieprofessionals die zelf een headline willen schrijven, of feedback moeten geven op headlines van een communicatiebureau
  • Regelmatig teksten schrijven voor de website van hun bedrijf
  • Zelf een website of webshop willen opstarten
  • Actief zijn als (freelance) copywriter en zich willen specialiseren in Campagne copywriting

Terug naar boven


Wat leer je?

Na deze dagtraining Campagne Copy schrijven …

  • weet je als communicatieprofessional hoe je zelf campagneconcepten kan bedenken
  • kan je een affiche of een campagne beoordelen volgens de basics en gegrond feedback geven
  • ga je copywriter je skills verfijnen om ook conceptueel te denken en te schrijven
  • ben je vertrouwd om een goede en slechte advertenties en headlines van elkaar te onderscheiden
  • wil je gewoon aan de slag als short copywriter!

Je trainer

Robin Dhondt is een kind van 47 met meer dan 20 jaar ervaring als copywriter, brand-strategist en creatief trainer. Hij hààt reclame, maar houdt evenzeer van moedige merken die zich kwetsbaar en authentiek durven op te stellen. Hij is zelfstandig merk-consultant, gastdocent aan de Arteveldehogeschool en geeft lezingen over creativiteit de kracht van kwetsbaarheid en het innerlijke kind. 

Robin werkte als merkconsultant voor: VVL-BBDO, Saatchi&Saatchi, Darwin, LDV Bates, Duval Guillaume, Wundermann, TBWA Brussels, McCann-Erikson, EuroRSCG, Gutz&Glory, Flexus, Focus, PorterNovelli, AB Creations, Billie Bonkers, M&W, The Young Ones, Germaine, 10 Advertising, Good Morning, Vivaldis, X20, Colruyt Group CCX, MultiMedia Makers Australia, etc…

Als gastdocent: Arteveldehogeschool Gent, Syntra en Universiteit Gent

Prijs

PRIJS: 495,00 euro (exclusief 21% btw)

  • Minigids Campagne Copy schrijven
  • Stijlvol A5 Moleskine notablokje
  • Verse daglunch van lokale cateraar (bij dagtraining)
  • Drankjes, koffie/thee/water
  • Locatie in de Scriptorij van de coworking Ontwerppoel

Inschrijven

Schrijf je in via het formulier links of onderaan (voor mobiel internetten). Dit zijn de algemene inschrijvingsvoorwaarden.

Incompany training Campagne Copy Schrijven

Interesse om de workshop ‘Campagne Copy Schrijven’ incompany te organiseren? Neem contact op en we werken op maat een voorstel uit.

Neem contact voor meer informatie