Word een nog scherpere versie van jezelf

Coronaproof. Al onze schrijftrainingen organiseren we volgens de geldende veiligheidsnormen. Met faceshield voor de trainer en op voldoende afstand van elkaar. Lees hier alle maatregelen.

Je hebt al wat kilometers op de teller in het copyvak. De basics van copywriting heb je onder de knie. Je kent het klappen van de zweep.

Maar je wil meer. Je voelt dat je op automatisme schrijft. Je bent niet tevreden van de conversie. Of de reactie van je lezer valt tegen. Je collega’s vinden je copy goed, maar jij beseft: dit kan beter.

En dus wil je die stap hogerop zetten. Die verfijning in je copy waarvan je weet: hier ga ik van beter naar best. Van ‘goed gedaan’ naar ‘wow! Herkenbaar?

Dan is de opleiding Masterclass Copywriting jou op het lijf geschreven.

Scherper en snediger zonder arrogant over te komen

Deze dagtraining Masterclass Copywriting is interactief en in beperkte groep. Met maximaal 10 personen uit hetzelfde hout gesneden. Er is veel ruimte voor feedback en korte oefeningen.

Je leert in de groep andere copywriters kennen, die ook jouw tekst zullen fileren. Je daagt elkaar uit tot je helemaal op scherp staat. Het wordt intens. En het zal vooruit gaan.

Maar vergis je niet. Nu nog opeens die grote stappen vooruit zetten zoals in het begin, is niet evident. Integendeel, het zijn die kleine stapjes die je op weg naar perfectie brengen. Een topsporter weet dat je goud wint door op de details te letten. En dat is de belofte die ik met je maak. Op het einde van dag wil ik dat je een scherpere versie van jezelf bent geworden.

Informatie en inschrijven

Meer weten over de training? Bel naar Bavo Van Landeghem op +32 09 277 98 52. Of e-mail opleidingen@scriptorij.be.

Inschrijven? Vul het formulier hiernaast in. Je ontvangt snel je bevestiging en praktische informatie.

Opleiding Masterclass Copywriting is zowel in open aanbod als incompany training beschikbaar.

Inhoud


Daarom volg je de opleiding Masterclass Copywriting

  • In kleine groep (max. 10 personen) zodat er veel ruimte is om zelf te oefenen, en vooral feedback te geven. Je leert met andere woorden ook van andere scherpe pennen in de groep.
  • We gaan je tekst verbaal analyseren. Fileren. Maar alleen om hem beter te maken.
    • Je wil ten gronde weten waarom die ene zin beter bekt dan de andere.
    • En wat er nu precies voor zorgt dat je meer ritme en dynamiek in je zinnen krijgt?
    • Waar zet ik een extra bruggetje tussen mijn zinnen om het verhaal voor de lezer helemaal te doen kloppen.
    • Waarom begin je hier met een vraagwoord en niet met een voegwoord? Of een elliptische zin.
    • Ja, er is een verschil tussen ‘zelfgemaakt’ en ‘huisbereid’. En daarom kies je voor artisanaal. Of ambachtelijk. Je wordt steeds verfijnder in je verbale keuze.
    • Je woorden zo draaien tot ze passen in de juiste tone of voice van het merk waarvoor je schrijft.
  • Je leert schrijven in verschillende stemmen omdat je weet dat elk merk een eigen toon heeft.
  • Voor communicatie- en marketingprofessionals, copywriters, woordvoerders, ervaren tekstschrijvers of mensen die verbaal de lat hoog leggen
  • Locatie vlakbij station Gent-Sint-Pieters in inspirerende ruimte. Je weet ook: schrijven met uitzicht op een bosrijke omgeving, de Leie en culinaire verse maaltijd op de middag – wérkt gewoon beter.

Terug naar boven


Programma opleiding Masterclass Copywriting

1/ Teksten verbaal analyseren

Na een korte reminder over de basics van copy, vliegen we er meteen in. Niet door eerst zelf te schrijven, maar door copy te analyseren en te bespreken. Goede voorbeelden, eigen voorbeelden, die van je collega cursisten, maar ook minder goede voorbeelden. Doel is om jezelf uit te dagen in het herkennen en evalueren van good & bad copy. En sterker in je schoenen te staan als je andere teksten (van copywriters) moet beoordelen.

  • Herken zelf meteen het verschil tussen een goede en een slechte tekst
  • Verbale analyse op eigen copy
  • Inzicht krijgen in hoe een tekst is opgebouwd
  • Via een heldere checklist
  • Op een gestructureerde wijze wervende teksten analyseren

2/ De Derde Perspectiefwissel

Een van de belangrijkste zaken als copywriter is ‘schrijven in voordelen’. Dat lijkt een evidentie – maar is het niet. En ook die andere perspectiefwissel Actief/Passief spreekt voor zich. In dit blokje trekken we alle registers van het perspectief open. Want soms is die passief nét wel goed, en hoe vind je de échte benefits van je dienst of product. En vooral: we lanceren een derde perspectiefwissel die je haarfijn positioneert en onderscheidt van de rest.

  • Die dag van 1001 benefits
  • Vind het voordeel dat echt bij je past
  • Koppel voordelen aan eigenschappen – the sequal
  • Wissel van perspectief en verhoog de dialoogkracht
  • Zo kom je binnen met een ‘gong’

3/ Schrijven in verschillende stemmen

Niet wat je zegt, maar hoe je het zegt. Hierover gaat het in de namiddag. We gaan schrijven in verschillende stemmen en tonen. Waarom? Omdat sterke merken verbaal ook herkenbaar zijn. En een eigen tone of voice hebben. Daar gaan we naar op zoek. Of beter, daar gaan we mee spelen. En in de praktijk brengen.

  • Tone of voice – even verduidelijken
  • Breng de toon van bekende merken in kaart
  • Verwerk dit in de Verbalizer – een handig kader om je toon in vast te leggen
  • En vertaal dit naar een concrete communicatieopdracht
  • En naar nog een oefening. Omdat je pas zo het verschil zal zien

4/ Schrijven is in dialoog gaan

Nu je de technieken onder de knie hebt, is het tijd om te spelen. Te variëren, de lat nog hoger te leggen. Het laatste blokje in de namiddag trekken we ons terug in de speeltuin. We gaan spelen met ritme, cadans en tempoversnellingen – net om meer ritme in je tekst te krijgen. En je verhaal aantrekkelijker en vlotter te laten lezen. We bespreken ook best practices.

  • De elliptische zin. Zo krijg je die volledig onder de knie en zo ga je daarmee aan de slag
  • Hoe verzin je niet 1 titel, maar 30 verschillende? En dat in 3 minuten.
  • Hoe kleine structuurwoordjes de bruggetjes maken naar een heldere opbouw

En: directe en constructieve feedback op je ingestuurde tekst.

Terug naar boven


Voor wie?

De opleiding Masterclass Copywriting richt zich naar mensen die al de training Werve(le)nd Schrijven gevolgd hebben. Die met andere woorden de basics van copy al kennen.

  • Je bent al enkele jaren aan de slag als copywriter en je vindt het nu wel tijd om verder uitgedaagd te worden.
  • Je werkt op een communicatieafdeling of als marketingmedewerker en moet vaak teksten beoordelen van andere copywriters.
  • Je bent in de organisatie dé persoon naar wie gekeken wordt om te schrijven: website, brochures, social media, uitnodiging … Dit doe je al enkele jaren en je vindt het tijd om daar nog beter in te worden.
  • Je werkt als commerciële medewerker die nieuwsbrieven of sterke offertes moeten opstellen.

Voorkennis? Het is belangrijk dat je vooraf eerst de opleiding Werve(le)nd Schrijven gevolgd hebt of gelijkwaardig door enkele jaren ervaring als copywriter/tekstschrijver.

Terug naar boven


Getuigenissen

“Hij leerde ons schrijven. En schrappen. En nog eens herschrijven. En bondiger zijn. ‘Ja, Inge, het kan nog bondiger.’ Hij leerde ons verhalen vertellen. In mensentaal. Mooi verwoord en pure verwennerij voor de lezer. Zodat die zou doen wat wij graag wilden dat hij zou doen. Een boek kopen, een reis boeken… of deelnemen aan zijn opleiding natuurlijk! Of ik ze zou aanbevelen? Meer zelfs: ik zou ze graag zélf nog eens volgen…”
Inge Delva – zelfstandig copywriter Ingenieus

Terug naar boven


Wat haal je er uit?

Op het einde van de training SMasterclass Copywriting:

  • Is de aantrekkingskracht van je tekst nog hoger. Of dit nu webcopy, e-mail, opiniestuk, brochure of microcopy is
  • Je weet gewoon hoe je een knaller van een paragraaf schrijft
  • Voeg je nog meer dialoogkracht toe aan je tekst
  • Let je op verbale details om je tekst te doen kloppen voor je lezer
  • Weet je hoe je in verschillende stemmen schrijft
  • Geef je vol vertrouwen constructief feedback op andere teksten
  • Weet je dat er bij elk merk ook een specifieke tone of voice hoort

en vooral: je lezer reageert op wat je geschreven hebt.

Terug naar boven


Je trainer

Bavo Van Landeghem is een gepassioneerd trainer-copywriter op seminaries, workshops of incompany. Het klappen van de zweep leerde hij in de sales- en marketingafdeling bij Microsoft, de knepen van het vak ontdekte hij tijdens zijn 13-jarige activiteit als professioneel copywriter. Hij is auteur van het boek Werve(le)nd schrijven. 9 technieken om je lezer in beweging te brengen. Als copywriter combineert hij the sky van een opleiding communicatiewetenschappen met the limits van een taalkundige. Zaakvoerder van het copywritingbureau Scriptorij.

Terug naar boven


Prijs

PRIJS: 495,00 euro (exclusief 21% btw)

Inbegrepen:

  • Stijlvol A5 Moleskine notablokje
  • Verse lunch (bij dagtraining)
  • Drankjes, koffie/thee/water
  • Prachtige locatie en inspirerend uitzicht over de Leie

Inschrijven

Schrijf je in via het formulier links of onderaan (voor mobiel internetten). Dit zijn de algemene inschrijvingsvoorwaarden.


Incompany training Masterclass Copywriting

Interesse om de opleiding Masterclass Copywriting incompany te organiseren? Neem contact op en we werken op maat een voorstel uit.


Terug naar boven