Dagtraining die je een helder verbaal kader aanreikt om genderinclusief te schrijven in je organisatie en je hr-communicatie
‘Dag mevrouw, meneer,
Ze staat haar mannetje
Hen loopt daar met hun mondkapje’
Zie je het ook? Uitdrukkingen die anno 2022 wel wat stof doen opwaaien. Ze vertrekken van de binaire opdeling man en vrouw, verwijzen naar een default mannelijk perspectief. En tonen dat een mogelijke oplossing nog lang niet is ingeburgerd.
Taal is in beweging. En daar hoort verandering bij. Maar verandering neemt ook houvast weg. Zeker in taal. Houden we rekening met gender, dan heeft dat een impact op onze taal. Maar daar hoef je niet van weg te lopen. Meer nog: door die maatschappelijke onderstroom onder ogen te zien, zal je zien dat je met een aantal eenvoudige talige ingrepen al een heel eind genderinclusief kunt schrijven.
Van Zendergevoelig naar Genderinclusief Schrijven
Dit gaat over gender. En inclusief schrijven. Want ook al is het je intentie niet om als tekstschrijver iemand uit te sluiten of ongepast aan te spreken, toch doe je het. Wil je in een one to many-tekst daar wél rekening meehouden? Maar ontbreekt jou het kader? Dan is de training Genderinclusief Schrijven iets voor jou.
Deze training doorbreekt het hokjesdenken. We schrijven doelgericht, persoonlijk én inclusief. Want genderneutraal is net geen neutrale tekst. Tegelijk, ga er maar aan staan, in een taal waar woorden mannelijk, vrouwelijk of onzijdig zijn.
In die dagtraining reiken we je een verbaal kader aan om genderinclusief te schrijven. Vanuit de taalkunde. Geen activisme. Adviezen rond genderinclusief schrijven zijn niet in steen gebeiteld. Deze workshop wil de context schetsen, taaladviezen duiden en de link leggen naar je tekst. Wat kan je doen als organisatie? Welke richtlijnen kan ik meegeven aan m’n communicatieteam? Wat doen we wel, en wat (nog) niet?
Onze focus? Hoe schrijven we een genderinclusieve tekst die je lezer vol in beweging brengt? Die aantrekkelijk is. Die aangenaam is om te lezen. Die er boenk op is.
Informatie en inschrijven
Meer weten over de training Genderinclusief Schrijven ? Bel +32 9 277 98 52. Of e-mail op opleiding@scriptorij.be.
Inschrijven? Vul het formulier hiernaast in. Je ontvangt snel je bevestiging en praktische informatie.
Inhoud
- Voordelen
- Programma
- Voor wie
- Getuigenissen
- Wat haal je er uit?
- Je trainer
- Prijs
- Inschrijven
- Incompany opleiding
Voordelen opleiding Genderinclusief Schrijven
- Interactieve dagtraining die je een kader aanreikt om genderinclusief te schrijven. Geen regels, wel adviezen.
- Handige verbaal kader met talige tips om je tekst genderinclusief te schrijven
- Pas je vacatureteksten en hr-communicatie aan en je zet als organisatie de toon naar nog meer inclusie
- Je leert om je genderinclusieve tekst persoonlijk en wervelend te maken
- Persoonlijke genderinclusieve feedback op eigen teksten van de trainer en de groep
- Voor communicatie- en marketingmedewerkers, zaakvoerders, adviseurs, freelancers … kortom, iedereen die genderinclusief wil schrijven
- In open aanbod als incompany training beschikbaar
Programma opleiding Genderinclusief Schrijven
BLOK 1 – Context. Waarover spreken we eigenlijk?
Context is cruciaal. Dit gaat niet enkel over mannelijk en vrouwelijk, maar ook over de fundamenten van onze taal. Onze grammatica. Iets wat voor veel mensen net houvast biedt. We zoeken de mindset om open te staan voor verandering.
- Voor een goed begrip. Verschil geslacht, gender en genderidentiteit. Het is genderinclusief en niet genderneutraal.
- Wie heeft ooit vastgelegd dat ‘leuning’ vrouwelijk is, ‘stoel’ mannelijk en ‘tafel’ mannelijk en vrouwelijk? Waar komt het genus van onze taal vandaan?
- Het is ook niet vanzelfsprekend. Drempels die ons doen aarzelen. En het net daarom anders dan anders maken.
- Herkennen is de eerste stap. Ontdek waar je zelf al mogelijke genderinclusieve woorden en verwijswoorden opmerkt in je eigen tekst.
BLOK 2 – 13 manieren om Genderinclusief te Schrijven
Deze training wil je een kader aanreiken om genderinclusief te schrijven. Geen regels, wel adviezen. Een talige richting geven waar je zelf bepaalt om de lijn te trekken. De tips zijn helder en duidelijk. De toepassing ervan vraagt wat oefening. Maar relevant als je organisatie waarden als ‘open’, ‘respect’ en ‘samen’ hoog in het vaandel draagt.
- 13 manieren om genderinclusief te schrijven. The Pronoun Checklist!
- We plaatsen alle tips op een assenstelsel van ‘persoonlijk/onpersoonlijk’ tot ‘genderinclusief impliciet naar expliciet’
- En dan kijken we in groep wat het best past voor jou en jouw organisatie
- Het spanningsveld zit vooral in de verwijswoorden van de derde persoon enkelvoud. Zijn/Haar en Hij/Zij. Zo pak je het aan.
- Gewoon springen en doen: een genderinclusieve toets op 10 punten.
PS: Maak de uitdaging ook niet groter dan ze is. Van mannelijke, vrouwelijke en onzijdige zelfstandige soortnamen blijf je af. ‘Nen auto’ blijft mannelijk, en een tafel vrouwelijk.
Blok 3 – Functies, aansprekingen en patronen. En woorden met een mannelijk kantje.
Mannelijk- en vrouwelijkheid zit niet enkel in het voornaamwoord. Ook in functienamen en aansprekingen. Dag mevrouw, dag meneer. Of geneesheer, verpleegster of directeur. Ook daar willen we richtlijnen over in onze organisatie. Nog een stapje verder? Ook onderhuids zijn er patronen in onze taal aanwezig die wijzen op een dominant mannelijk of vrouwelijke insteek. Helemaal net erg, maar je bent er je nu wel van bewust.
- Richtlijnen rond aansprekingen en functietitels. Van reiziger, brandweerlieden tot verpleegkundige. Uiterst handig voor de hr-professional en de direct marketeer.
- Van vakman tot ‘je mannetje staan’. Hoe komt het mannelijke uitdrukkingen zo vaak voorkomen, zonder dat we écht een man bedoelen?
- Op de man af en met man en macht! Alternatieven voor de meest voorkomende woorden waarnaar een man verwezen wordt.
- Vrouwen en mannen gebruiken niet enkel andere woorden. Ook een ander patroon.
- Maak kennis met Genderinclusief Lexicon. En we maken een korte brug naar andere vormen van inclusief schrijven.
- Maak een stukje tekst genderinclusief zonder aan de voornaamwoorden te komen.
Blok 4 – Enkele cases. En zo start je ermee in je eigen organisatie.
Moet je die adviezen allemaal toepassen? Neen. Het is een vrije keuze. Je kiest zelf wat je doet. Niets doen is ook een keuze, maar weet dat de samenleving wel vooruitgaat. Veel organisaties en overheden willen net wél verbinding blijven houden hun publiek. Wordt het wennen? Jazeker! Maar sommige organisaties tonen al hoe het kan. Of welke richting zij uit willen gaan. Laat je inspireren!
- Enkele cases van Vlaamse bedrijven, overheden en instellingen die tonen hoe je rekening kan houden met genderinclusief schrijven.
- Op het spanningsveld van je communicatiedoel en genderinclusief schrijven.
- Genderinclusief schrijven raakt ook vol aan je tone of voice. Je verbale merk. Doe niet aan Pinkwashing.
- Je zit altijd zelf aan het stuur. Iets over de slinger en slaan. Het begint met moeite doen en begrip tonen. En dan kijken wat je kan doen.
- Stappenplan om ermee aan de slag te gaan in je organisatie.
En: genderinclusieve en constructieve feedback op je ingestuurde tekst.
Genderinclusieve Schrijftips meteen toegepast op je tekst. Van de trainer, maar vooral van de groep!
Voor wie?
De opleiding Genderinclusief Schrijven richt zich naar mensen die in hun job vaak moeten schrijven. En daarbij rekening willen houden met inclusiviteit en genderinclusiviteit. Of mensen die een kader willen om genderinclusief te schrijven.
- Je werkt op een communicatieafdeling of als marketingmedewerker of hr-medewerker.
- Je bent in de organisatie dé persoon naar wie gekeken wordt om te schrijven: website, brochures, social media, uitnodiging … en je wil daar gewoon graag eens een helder kader voor.
- Je werkt als commerciële medewerker die aansprekende nieuwsbrieven of sterke offertes moeten opstellen.
- Je bent hr-verantwoordelijke en schrijft genderneutrale vacatureteksten en functietitels.
- Je bent een startende copywriter en/of redacteur en je wil sterker in je schoenen staan. En dus ook vakkundig optreden als je gevraagd wordt om genderinclusief te schrijven.
- Je bent een bedrijfsleider waarbij je de bedrijfswaarden ‘open’, ‘samen’ en ‘respect’ vertaald ziet in je geschreven teksten.
- Je bent een account bij een communicatiebureau en je krijgt de vraag om rekening te houden met genderinclusiviteit in teksten.
- Je bent een brand marketeer die een ijzersterk verbaal merk wil neerzetten. En dus ben je niet ongevoelig voor de waarden van de organisatie en de consistente vertaalslag in de copy.
Geen specifieke voorkennis vereist! Enkel notie hebben van het Nederlandstalig alfabet.
Getuigenissen
“Ik ben zo gemotiveerd en geïnspireerd door de workshop. Niet alleen de inhoud, maar ook de schwung, de manier van aanbrengen, de didactiek. Met alles ga ik instant aan de slag. Loved it!”
Berdien Debal – HOGENT
“Ik vond het een heel leerrijke cursus, vlot en enthousiast gebracht en meteen bruikbaar voor eigen werk en dat van anderen.”
Dirk Dello – Xerius
“Een opleiding boordevol heldere inzichten en praktijkgerichte voorbeelden.”
Inge Devrieze – VDAB
“De opleiding beantwoordt de vraag ‘What’s the fuzz all about?’ op een pragmatische manier. Goede mix van theorie, bruikbare richtlijnen met een dosis humor. “
Wim Cornelis – P&V
“Heel interactief, toegespitst op eigen voorbeelden én bovendien overzichtelijk. Niet zodanig veel info dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien.”
Fien Dewiest – HOGENT
Wat haal je er uit?
Op het einde van de training Genderinclusief Schrijven …
- schrijf je een persoonlijke én genderinclusieve tekst
- schrijf je een tekst die er boenk op zit, zonder een stoemp in de maag uit te delen aan een groep mensen
- ga je van zendergevoelig naar genderinclusief schrijven
- heb je een helder talig kader om genderinclusief te schrijven
- geef je constructief genderinclusieve feedback op iemand anders tekst. Zonder dat de discussie te gevoelig wordt.
- motiveer je als organisatie met kennis van zaken waarom je bepaalde genderinclusieve keuzes maakt
en vooral: je lezer reageert op wat je geschreven hebt.
Je trainer
Bavo Van Landeghem (hij /hem) wil via wervelende teksten je lezer in beweging brengen. Dat doet hij door op zoek te gaan naar de taal van een organisatie. De tone of voice. Of verbal branding zoals hij het zelf omschrijft. Hij is een gepassioneerd trainer-copywriter op seminaries, workshops of incompany. Hij is auteur van het boek ‘Schrijf ze onder Tafel!‘ (2021, OWL Press). Als copywriter combineert hij the sky van een opleiding communicatiewetenschappen met the limits van een taalkundige. Zaakvoerder van het copywritingbureau Scriptorij.
Prijs
PRIJS: 545,00 euro (exclusief 21% btw) van 09u tot 16.30u (+ Q&A)
Inbegrepen:
- Minigids
- Verbaal kader om Genderinclusief te schrijven
- Stijlvol A5 Moleskine notablokje
- Verse daglunch (bij dagtraining)
- Drankjes, koffie/thee/water
Inschrijven
Schrijf je in via het formulier links of onderaan (voor mobiel internetten). Dit zijn de algemene inschrijvingsvoorwaarden.
Incompany training Genderinclusief Schrijven
Interesse om de opleiding ‘Genderinclusief Schrijven’ incompany te organiseren? Neem contact op en we werken op maat een voorstel uit.